Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Vi får inte vara mer katolska än påven”

Efter Transportstyrelsen har outsourcing och säkerhet hamnat i fokus. Upphandlingsregler beskylls för att göra det svårt att behålla data i landet. Civilminister Ardalan Shekarabi (S), håller inte med: "Vi får inte vara mer katolska än påven".

| 2017-09-27

En av nyheterna i regeringens budget som presenterades i förra veckan var att den digitaliseringsmyndighet som det talats om nu ska etableras. 200 miljoner kronor läggs på att få den på plats men ännu är detaljerna inte klara framhåller civilminister Ardalan Shekarabi, S

– Nej, där har vi en organisationskommitté, en utredning, som arbetar med den närmare utformningen, säger han i en intervju i Computer Sweden.

– Men att den inte hamnar i Stockholm, så mycket är klart.

Tidigare har det talats om att Ekonomistyrningsverket skulle ta hand om den digitala samordningen men så blir det alltså inte.

– ESV har sitt huvudfokus på staten men vi gör bedömningen att digitaliseringspolitiken inte kan utgå bara ifrån staten utan måste fungera också för kommunal och regional sektor. Gränserna mellan stat, landsting och kommun finns inte i medborgarnas verklighet.

Och myndigheten ska förutom att arbeta koordinerande också ägna sig åt mer konkreta tjänster enligt Ardalan Shekarabi.

– Nej, det handlar inte nödvändigtvis om bara samverkan utan det kan också handla om att driva tjänster mer operativt som också kan användas kommunalt och regionalt.

Som exempel lyfter han fram sådant som e-legitimation och tjänster som Mina meddelanden för kommunikation mellan det offentliga och medborgarna.

– Det är sådant som även används i hela den offentliga sektorn. Och det handlar också om kommunikation mellan olika delar av offentlig sektor – ofta används fax fortfarande för att utbyta information.

I och med den nya myndigheten försvinner också E-legitimationsnämnden och blir en del av Digitaliseringsmyndigheten. Även det digitaliseringsuppdrag som i dag ligger på ESV flyttar över.

Du har talat om att det här också är ett lyft för säkerheten och hänvisat till de säkerhetsbrister som uppmärksammats på flera myndigheter. Men hur skulle en Digitaliseringsmyndighet ha kunnat påverka sådant som Transportstyrelsens misslyckade outsourcing?

– Nja, där skulle jag snarare peka på andra åtgärder vi vidtagit som att vi inrättat ett expertråd för digitala investeringar i juni. Den ska ge myndigheter en second opinion om de digitala investeringar de planerar. Det är en plattform som inte funnits innan.

Ett annat område är beslutet att låta PTS och Fortifikationsverket rent fysiskt skapa säkra lagringsutrymmen.

– Det handlar om bergrum där vi kan ha egen drift, det är den säkerhetsnivån, säger Ardalan Shekarabi.

Och till sist handlar det om beslutet att låta Försäkringskassan erbjuda hjälp med drift av it.

– Det ger ytterligare ett alternativ vid sidan av egen regi och outsourcing där det finns säkerhetsaspekter och driften inte lämpar sig för outsourcing.

Hur går det ihop med lagen om offentlig upphandling?

– Där finns möjligheter att göra undantag för gemensam drift och köp inom en koncern, säger Ardalan Shekarabi.

– Men våra myndigheter är alldeles för oroliga för upphandlingsregelverket. Vi får inte vara mer katolska än påven – det finns ett stort handlingsutrymme för att anpassa sig efter de särskilda behov som Sverige har.

Han tycker att Sverige ofta tolkar EU-rätten mer restriktivt än andra länder inom EU.

– När jag tar upp de här frågorna med andra länder som Danmark eller Tyskland förstår de inte ens frågeställningarna. Det känns ibland som vi i Sverige har en egen EU-rätt som är lite hårdare än alla andras.

Det Digitaliseringsmyndigheten däremot kan tillföra när det gäller säkerhet är en trygg informationsförsörjning. En viktig del av arbetet är att bygga en digital infrastruktur.

Ardalan Shekarabi definierar det som ”hanteringen av grunddata, struktur för utbyte av information, standardisering, gränssnitt, e-legitimation, kommunikation och så vidare”.

Men räcker de 200 miljonerna över tre år till allt detta?

– Ja, det räcker för myndigheten men det kommer att behövas mer resurser för att skapa en nationell digital infrastruktur, säger han.

En annan satsning i budgeten är öppna data – 60 miljoner kronor avsätts för att främja det arbetet.

– Där måste vi höja ambitionsnivån, i OECD:s utvärdering ligger vi näst sämst till. Så nu sätter vi igång det arbetet.

60 miljoner känns ju ändå inte så mycket med tanke på att Lantmäteriet äskat 130 miljoner kronor bara för att påbörja sin stora satsning på att släppa geodata – något som de räknar med kommer att kräva ännu mer anslag framöver?

– Det här är en satsning som kommer att behöva byggas ut. När det gäller just Lantmäteriet ligger det under Näringsdepartementet så det är inte min fråga men jag kan ändå beklaga att de inte kom hela vägen. Samtidigt går det att göra en hel del även med de medel vi nu avsatt.

Hans-Eric Holmqvist som utreder just styrningen av nationella digitala tjänster åt er har talat om att sätta en tidsgräns för när staten ska bli helt digital. Tycker du det är en bra idé?

– Ja, det är ett bra sätt att tänka. Men så länge som det finns människor som inte är med digitalt måste vi ha kvar rätten att komma åt handlingar och tjänster analogt. Det går heller inte att ha en digital förvaltning för allt om inte alla har möjlighet att ha en e-legitimation, säger Ardalan Shekarabi.

– Och det finns också ett starkt samband mellan det vi gör nu och att vi fortsätter satsa på att bygga ut en statlig närvaro i form av servicekontor där det finns möjlighet till fysiska möten när det behövs.

Annons

Bli kvalificerad IT-upphandlare. Upphandling24 arrangerar en populär utbildning under två dagar för dig som idag jobbar med upphandling, men vill bli kvalificerad IT-upphandlare. Läs mer här.

Läs mer: IT Ardalan ShekarabiDigitaliseringOutsourcingTransportstyrelsen

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »