Det är inte tillåtet att ställa krav på att en leverantör ska vara kollektivavtalsansluten för att få lämna anbud i en offentlig upphandling. Oklarhet råder kring i vilken utsträckning det i övrigt det går att kravställa runt arbetsvillkor för anställda inom de företag som levererar till det offentliga.
Konkurrensverket inleder nu ett projekt för att klargöra vilka krav som kan ställas vid offentliga upphandlingar.
– I första hand ska projektet utreda vilket utrymme som finns för upphandlande myndigheter att ställa krav som ligger i linje med de villkor som anges i olika svenska kollektivavtal och, där det är möjligt, erbjuda konkreta råd och riktlinjer för formulering, kontroll och uppföljning av krav i upphandlingar, säger Lisa Sennström, sakkunnig och ansvarig projektledare på Konkurrensverket.
Målsättningen är att nå en ökad klarhet kring det rättsliga utrymmet krav på arbetsrättsliga villkor i upphandlingar. I projektet kommer intressenter att bjudas in till ett samråd och en extern referensgrupp ska tillsättas.
– Avsikten är att kunna erbjuda tydliga, handfasta och applicerbara exempel på krav som kan ställas i samband med en offentlig upphandling.
Konkurrensverket driver idag tillsynsärenden gentemot upphandlande myndigheter som ställer upp krav på kollektivavtalsanslutenhet i samband med offentlig upphandling.
Vill skingra osäkerheten kring kollektivavtal
Det finns en betydande osäkerhet kring krav på kollektivavtalsliknande villkor vid offentlig upphandling. Konkurrensverket startar därför ett projekt som syftar till att nå ökad klarhet kring det rättsliga utrymmet för att ställa denna typ av villkor.
| 2014-09-29
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer