Hur tänkte ni inför upphandlingen?
– Tidigare har vi skrivit ramavtal med ett antal leverantörer där man i varje anbud namngett de konsulter som ingår. Det är en begränsning i sig. Man kan säga att alla våra projekt är unika. Att bygga en 90-väg i Umeå behöver inte vara samma som att bygga en 90-väg i Skåne. Och vad är det då som säger att dessa namngivna konsulter är bäst lämpade för alla typer av projekt, speciellt när man skriver ett avtal som löper på 3-4 år. Det är omöjligt att säga precis vilka projekt som kommer vara aktuella under den perioden. Därför ville vi välja en annan metod som gav oss större träffsäkerhet vad gällde kompetensen hos konsulterna.
Hur arbetar ni nu?
– Nu skriver vi ramavtal med en mängd olika leverantörer som kvalificerar sig på allmänna villkor. Sedan lägger vi ut projekten löpande och leverantörerna lämnar pris och konsultprofiler först när de vet exakt vilket projekt det rör sig om. Det gör att konsulterna matchar våra behov bättre och vi får mindre administration med konsulter som byts ut under avtalets löptid.
Är det här helt nytt för Trafikverket?
– Nej, Trafikverket är stort och det finns andra som jobbar med förnyad konkurrensutsättning för större projekt. Det som är nytt att vi gör det från första kronan. Nu går vi mot hela marknaden för alla projekt och leverantörerna behöver inte försöka gissa sig till vilken kompetens vi kommer behöva tre år fram i tiden.
Läs allt om konferensen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer