Banverket och Vägverket har beslutat att senast den 1 januari 2010 bilda gemensamma organisationer för de verksamheter som har förutsättningar att ge samordningsvinster. Beslutet innebär att personal- och ekonomiadministrativa verksamheter kommer att utföras av Vägverket och IT-drift och telefoni kommer att skötas av Banverket.
– Vi går nu in i någonting helt nytt och spännande. Det är ett historiskt beslut och jag är mycket nöjd med att vi har nått så långt i vårt samarbete. Genom ett ökat samarbete och ökad effektivisering kommer vi att kunna fokusera mer på kärnverksamheten och kunderna, säger Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket.
Det fördjupade samarbetet innebär att Banverket även kommer att ansvara för upphandlingarna inom IT-drift och telefoni.
– Det stämmer, i och med att ansvaret för den verksamheten läggs över på Banverket, kommer de också att ansvara för alla upphandlingar inom IT-drift och telefoni, säger Tobbe Lundell, pressinformatör på Banverket.
Det övergripande syftet med samgåendet är att genom samverkan effektivisera verkens arbete och frigöra resurser för satsningar i transportsystemet. Den totala besparingen när förslaget är genomfört uppskattas till drygt 100 miljoner kronor per år.
– Genom att samordna dessa verksamheter kommer vi att minska våra administrativa kostnader och därmed kan vi åstadkomma ökad nytta för medborgare och näringsliv. Samordningen kommer även att kunna öka attraktiviteten för nuvarande och framtida medarbetare, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer