Gränsen för när en upphandlande myndighet får direktupphandla utan att annonsera höjdes vid halvårsskiftet 2014 och är i dag på 534 890 kronor. Samtidigt infördes krav på att upphandlande myndigheter ska anta egna riktlinjer för direktupphandlingar, samt dokumentera alla direktupphandlingar över 100 000 kronor. Syftet med det kravet är att säkra tillämpningen av ett strategiskt förhållningssätt för offentlig upphandling – och då inte minst vid direktupphandling
Konkurrensverket har undersökt vilka riktlinjer och rutiner som kommuner, landsting och statliga myndigheter har för direktupphandlingar. Rapporten ”Direktupphandlingar – en kartläggning av riktlinjer och rutiner” (pdf) visar att flertalet i dag har regler.
– Generellt har kommunerna i högre grad än statliga myndigheter infört rutiner både för dokumentation och för konkurrensutsättning. Små statliga myndigheter är de som i minst utsträckning har egna riktlinjer, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Fortfarande finns det dock brister. Till exempel så är det allt för få som samlar in dokumentationerna centralt i myndigheten, och alla uppgifter som borde dokumenteras finns inte med. Det är även oroande att en del myndigheter inte har system så att de kan få fram uppgifter om genomförda direktupphandlingar.
– En positiv slutsats från kartläggningen är att många myndigheter har en tydlig ambition att utsätta inköpen för konkurrens även vid direktupphandlingar, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.
Att konkurrensutsätta även de direktupphandlingarna som ligger under direkupphandlingsgränsen innebär att fler leverantörer får möjlighet att lägga anbud innan kontrakt skrivs. Det ökar möjligheten att få anbud som visar på effektivare lösningar, nya möjligheter, innovationer och högre kvalitet. Samtidigt minskar risken för jäv eller korruption.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer