Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Bättre statistik genom efterannonsering

KRÖNIKAGenom bättre efterannonsering kan vi skapa bättre hållbarhetsstatistik. Vet du att du kan fylla i dina krav på märkningar? Genom mer kunskap om vad en typ 1- märkning är så kan vi tillsammans skapa bättre statistik för hållbara affärer, skriver Lena Mårdh.

| 2025-04-25

Om jag säger efterannonsering tänker du kanske; finns det något mer tråkigt, onödigt och byråkratiskt? Upphandlingar både över och under tröskelvärdet ska efterannonseras enligt Upphandlingsmyndighetens hemsida. Likaså att efterannonsering är till för att skapa insyn och transparens. Så långt är vi nog alla med.

Jag kommer ihåg att när jag själv satt och genomförde upphandlingar blev det bara den obligatoriska informationen som fylldes i och det gjordes hänvisningar till upphandlingsdokumenten.

Men är det verkligen på det sättet vi skapar bra statistik, insyn och transparens? En upphandling innehåller ju så mycket mer. Och är det på detta sätt vi på nationell eller lokal nivå kan mäta vårt arbete med hållbara affärer? Nej, troligen inte. Därför är det viktigt att fylla i även den frivilliga informationen.

Kinnarps kvalitet i varje detalj, effekt i varje krona

Det är trots allt både viktigt och en skyldighet, men rutinerna brister enligt en ny analys från Konkurrensverket. Låt mig förklara efterannonsering ur ett hållbarhetsperspektiv och varför det är viktigt:

Om vi börjar med att titta i Upphandlingsmyndighetens statistiktjänst ser vi bland annat att nästan 25 procent av alla upphandlingar innehåller krav på miljöledningssystem. Annan statistik har visat att hälften av alla upphandlingar har krav på miljöledningssystem.

Det finns alltså en viss kunskap och vilja om att fylla i frivillig information. Men desto sämre ser det ut med statistiken för informationen gällande ”Krav på överensstämmelse med ISO 14024 typ I-miljömärkning”.

Jag vet att det ställs krav på märkningar och att det då borde vara över de 6-7 procent som statistiktjänsten visar. Beror den här låga siffran på bristande kunskap om vad som menas med en typ 1-märkning enligt ISO 14024? Jag skulle tro det. Får gå tillbaka till mig själv igen. Jag har visserligen jobbat praktiskt med hållbar upphandling länge, men kan inte riktigt säga att jag för än cirka två år sedan visste vad en typ 1-märkning innebär.

Här kommer därför en liten snabbkurs i ISO 14024 och typ 1-märkningar, så att du kan bidra till bättre hållbarhetsstatistik:

ISO 14024 är en internationell standard för miljömärkningar och hur miljömärkningsorganisationer ska arbeta med principer och processer. Bland annat finns det en skyldighet att arbeta med hela livscykelperspektivet och att ställa krav där det gör skillnad, men även att fokusera på flera olika miljöområden och inte bara ha ett klimatperspektiv.

Det finns också en skyldighet att ta fram kriterier för avgränsade områden, som är anpassade för just det områdets förutsättningar. Likaså finns det en skyldighet att alla företag ska kunna ansöka om en licens. Detta innebär att det inte får finnas krav på medlemskap i till exempel en branschorganisation.

En lite längre sammanfattning om hur Svanen och EU Ecolabel lever upp till att vara typ 1 märkningar finns på Svanens hemsida. Ni får hålla till godo med detta, eftersom det inte är tillåtet att dela all information från ISO 14024.

Denna standard är inget som en märkningsorganisation kan certifiera sig mot, därför blir extra viktigt för märkningsorganisationen att förklara sitt arbete på en hemsida eller samarbeta med andra typ-märkningar för att trygga er som arbetar praktiskt med upphandlingar att märkningsorganisationen verkligen följer ISO 14024.

Ett annat sätt att bevisa efterlevnaden är att märkningsorganisationen kan bli medlem i Global Ecolabel Network (GEN). De typ 1-märkningarna som är vanligast i Sverige och är medlemmar i GEN är: Svanen (Nordic Ecolabel), TCO Certified, Bra Miljöval (Good Environment Choice) och EU Ecolabel. Tyvärr går det inte bara att söka på märkningar som finns i Sverige, utan man får vara lite kreativ och söka på ”Nordic Countries”, ”Global” eller ” European Union”, eller märkningarnas respektive engelska namn. Alla GENs medlemmar kan du hitta här.

När jag började jobba på Svanen satte jag mig snabbt in i vad det innebär att vara en typ 1-märkning och hur det står sig mot de förutsättningar som finns i upphandlingslagstiftningarna för att det ska vara tillåtet att ställa krav på märkningar. Och kan du tänka dig… det är knappt någon skillnad! Det är klart att det är andra ord som används, men innebörden är densamma.

Det är nästan så att man vill tro att lagstiftarna i EU har tänkt till när de skrev nuvarande direktiv. Det är klart att även direktivet kan göra en tydligare koppling till typ 1-märkningar i upphandlingslagstiftningen och det har vi självklart påpekat när möjligheten fanns tidigare i våras inför revideringen av upphandlingsdirektiven.

I praktiken kan en upphandlande organisation tryggt ställa krav på typ 1-märkningar i upphandlingar. Det finns även andra oberoende tredjepartcertifierande märkningar som också är relevanta och uppfyller LOU:s förutsättningar, men det kräver att dessa är tydliga med sitt arbete och processer på sina hemsidor.

Ur ett efterannonseringsperspektiv för bättre hållbarhetsstatistik är det dessa märkningar ni kan registrera när ni har ställt krav på dem. Detta gör att vi tillsammans kan bygga upp mer data och statistik på vilken miljönytta som våra offentliga affärer bidrar till.

Det skapar även en transparens till näringslivet som länge har eftersökt mer och bättre hållbarhetskrav samt standardiserade krav. Med bättre hållbarhetsstatistik för upphandlingar skapas bättre förutsättningar för sunda företag som aktivt arbetar med hållbarhetsutmaningarna att välja var de ska satsa sitt engagemang och lämna seriösa anbud.

Likaså finns det statistik som gör att upphandlande organisationer kan lära av varandra. För i Upphandlingsmyndighetens statistiktjänst går det nämligen att söka utifrån upphandlande organisation.

En utvecklad statistik kan även användas för den interna mätningen av målsättningar gällande miljönyttan av upphandlingarna på ett enkelt och effektivt sätt.

Det finns med andra ord fler anledningar att börja fylla i mer information i efterannonseringen för att bättre lyckas med hållbarhetsarbetet. Jag hoppas att detta nu också har bidragit till mer kunskap om vad som ska fyllas i fältet om ”Krav på överensstämmelse med ISO 14024 typ I-miljömärkning”.

För tillsammans kan vi skapa bättre upphandlingsstatistik!

Text: Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen).


Läs mer: Krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Bättre statistik genom efterannonsering"

  1. Karl skriver:
    25 april, 2025 kl. 14:38

    Man kan börja med kommentera denna artikel med att Svanen är en mer eller mindre ”utpressnings verksamhet” där stämplingen av ett företag som ”svanenmärkt” bara betyder att dem betalat en avsevärd summa till Svanen och innebär nästan obefintlig miljötänk. Vad gäller själva innehållet i artikeln är den något naivt optimistisk… men man kan ju så klart hoppas

  2. Miljömärkning Sverige skriver:
    28 april, 2025 kl. 12:51

    Svanen är en frivillig och icke vinstdrivande märkning, så det företag som vill ha sin produkt tredjepartskontrollerad med Svanen kan ansöka och klarar de tuffa miljökraven får de en tidsbegränsad licens. Då har de rätt att marknadsföra sin produkt med Svanen. Att utarbeta miljökriterier, kontrollera dem på plats och skärpa dem succesivt kräver resurser. Svanens krav ställs utifrån ett livscykelperspektiv och Svanen är en av världens tuffaste miljömärkningar att erhålla.

  3. Nils Åkesson skriver:
    28 april, 2025 kl. 13:10

    Nja… egentligen betalar man för en licens och sedan kan man konkurrera ut andra aktörer som inte kan/vill betala avsevärda summor för detta. Själva affärsidén som Svanen har är givetvis genial… man har utarbetat ett erkänt varumärke och många större privata upphandlingar mer eller mindre kräver att man har denna licens. Därav har ju Karl rätt i att det är en ren och skär utpressningsmarknad. Vad gäller miljö arbete är det uppföljning som är det avgörande… inte vem som klarar av att betala en saftig faktura år efter år…

  4. Miljömärkning Sverige skriver:
    29 april, 2025 kl. 11:07

    Svanens uppdrag är att vägleda konsumenter och inköpare till en miljömässigt mer hållbar konsumtion. Miljömärkning Sverige arbetar utan vinstsyfte eller branschintresse på uppdrag av regeringen och Nordiska ministerrådet. Svanen är en av världens tuffaste miljömärkningar. Svår att få men lätt att välja.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

Inköpsanalytiker till Göteborgs stad

Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköps- och e-handelssamordnare till MSB

Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa

Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp

Örebro Logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Upphandlare till Tyresö kommun 
  • Upphandlingsansvarig till Sydvatten

Senaste nyheterna

Kammarrätten i GöteborgTar ”Sussa” till högre rätt
Vaxholms stad söker upphandlingschef
”Tänk som en triangel”
Upphandlar vaccin tillsammans
Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team
Detalj fällde Osbyleverantör
Vill samla upphandlingsdata
De styr Anbudspriset
Inköpsanalytiker till Göteborgs stad
Madeleine MannefredPrövar ny mark i det offentliga
Upphandlare till Tyresö kommun 
UHM missade att rapportera
Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret
DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Veronica MagnussonFacklig sågning av korruptionslag
Kinnarps v.46
Konkurrensverkets logotypGöteborg får böta 5 miljoner
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköps- och e-handelssamordnare till MSB
Straffas för dyr it-lösning
Döms även i hovrätten
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Straffas för dyr it-lösning
  • Göteborg får böta 5 miljoner
  • UHM missade att rapportera
  • Facklig sågning av korruptionslag
  • Prövar ny mark i det offentliga
  • DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
  • KKV:s mörka höst
  • Dubbelt avhopp från Ängelholm
  • Vässar uppföljningen med grupp
  • De styr Anbudspriset

Läsarnas åsikter

Amanda : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med ovan, och att fortsätta spä på fördomar kring att en utvärderingsmodell med lägsta pris (när faktiskt pris i…
Per : UHM missade att rapportera
Om statisktiken kommer från efterannonser i upphandlingar har jag väldigt svårt att se att den informationen skulle kunna resultera i…
Upphandlare : UHM missade att rapportera
Pinsamt att det ska vara så svårt, till och med för den föreskrivande myndigheten. Då är det svårt att med…
Lars : UHM missade att rapportera
Miljö & Utveckling i kunde sin granskning varit tydligare med att det finns mycket stora skillnader mellan annonsdatabaserna. Cirka hälften…
Måns Weimarck : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Hej artikelförfattaren! Offentliga myndigheter kommer alltid att köpa den billigaste lösningen på det behov man har, med referens till de…
G : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med, Per. Om implementerat korrekt i upphandlingen så är lägsta pris många gånger den bästa modellen. Håller även med…
Per : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Absolut. Lägst pris är oslagbart om man inte vill kompromissa om kvaliten, möjligen med undantag för att fast pris är…
LXV : Straffas för dyr it-lösning
På tal om öppen källkod och "inlåsningseffekter" vore det intressant att höra KKV:s ställningstagande apropå upphandlingssveriges vägran att konkurrensutsätta Microsofts…
Konfunderad : Straffas för dyr it-lösning
Konkurrensverkets beslut tycks bygga på en teoretisk syn på hur IT-marknaden fungerar. Att kommunen inte krävde öppen källkod från början…
Charlotte : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Är det någon som utvärderar med lägsta pris om det inte gäller ett inköp av en typ maskin? Jobbar själv…

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november – FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026