Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Bolt i egen prisklass

Gig-bolaget Bolt ser ut att konkurrera i en egen division efter att ha vunnit en taxiupphandling i Sigtuna kommun. De två konkurrenterna låg 30 respektive 34 procent högre i anbudspris.

| 2025-06-09
Sigtuna kommunhus

Avtalet gäller persontransporter med taxi och specialfordon för 2+2 år med trafikstart framåt sensommaren – om inte överprövning påverkar tidsplanen med en avtalsspärr som löper ut i morgon.

Sigtuna kommun valde att inte utreda anbudet som onormalt lågt enligt LOU:s bestämmelser.

”Projektgruppen resonerade kring de olika leverantörernas prissättning eftersom den som vanligt vid upphandling skiljer sig åt genom olika strategiska prissättningar, men ifrågasatte inte onormalt lågt pris.”, skriver Mikael Blomberg, tillförordnad inköps- och upphandlingschef i Sigtuna kommun, i ett mejl till redaktionen.

De priser som erbjöds i ramavtalsupphandlingen, såsom redovisade i tilldelningsbeslutet,  var Bolt 12,7 miljoner kronor, Sirius omsorg 16,5 mkr och Cabonline 17,1 mkr.

Bolt har tidigare i år vunnit tilldelning i Region Uppsala upphandling av persontransporter med kritik från bland annat Taxiförbundet mot företaget.

Avtalet med Sigtuna kommun ses av Bolt som en milstolpe i etableringen inom offentliga resor och där företaget lyfter fram samordningsfördelar med trafik i norra delen av Storstockholm.

– Geografiskt ligger kommunen strategiskt – nära både Arlanda och Stockholm – vilket skapar goda förutsättningar för våra partners att kombinera olika typer av körningar över dygnet, säger Roger Björkbacka, policychef på Bolt, i ett pressmeddelande.

Bolts affärsmodell bygger på att anlita underleverantörer. Enligt kritikerna sker det till dåliga villkor. Men Bolt lovar inför trafikstarten i Sigtuna att endast samarbeta med åkerier som erbjuder kollektivavtalsliknande villkor för exempelvis lön och arbetstid.

– Vi fokuserar på kvalitet och punktlighet – men också på att våra partners ska ha goda förutsättningar att lyckas. Intjäningen för förare inom det här avtalet kommer att ligga i det övre skiktet av vad som är marknadsmässigt, säger Roger Björkbacka.

Sigtuna kommun har i en text på sin webbplats beskrivit upphandlingen utifrån att beslutet om leverantör väckt frågor.

Kommunen betonar att lagstiftningen förhindrar krav på kollektivavtal men att leverantören måste redovisa hur man lever upp till arbetsrätten.

Mikael Blomberg säger till P4 Stockholm att kommunen fått motta kritik om det moraliska att anlita ett bolag som Bolt:

– Där menar ju vi tvärtom att vi har ju ställt krav på kollektivavtalsliknande villkor, det vill säga arbetsrättsliga villkor, i upphandlingen för att kunna säkerställa att de anställda faktiskt får den lön, semester och arbetstid som man har rätt till.

Expressen har tidigare granskat Bolt och följt upp med en kritisk ledare med följande replik från Bolt.

I Region Uppsala har det rödgröna styret gått i svaromål och betecknat kritiken som missriktad med en uppmaning till Taxiförbundet att istället agera för att  ändra upphandlingslagstiftningen.

Läs mer: BoltKollektivavtalsliknande VillkorMikael BlombergRegion UppsalaRoger BjörkbackaSigtuna KommunTaxi

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Bolt i egen prisklass”

  1. Jörgen Nilsson skriver:
    9 juni, 2025 kl. 07:52

    Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl.
    När man offererar taxi så är lönens andel i kalkylen mellan 55-65% om man tecknar kollektivavtal där det finns två olika avlöningsmodeller.
    Sedan utgör bränslet mellan 10-15 % detta är en fix kostnad. Fordonets kostnad kan med hjälp av olika strategier diffa mellan 10-20%. Övriga kostnader mellan 10-20%.
    Vinst 3-5%.
    Om inte Sirius eller Cabonline offererat med 35% vinst så fattas det pengar i Bolts anbud.
    Normalt sätt tar Bolt ca 20-25% av inkört belopp från transportören.
    Då Bolt nu för första gången skall hålla beställningscentral förvisso i Baltikum med lägre lönekostnad. Samt även bygga upp kompetens för planering av slinglagd trafik med passagerare med särskilda behov behövs dessa pengar.
    Hypotes 1 , Bolt vill in på marknaden och accepterar förlust initialt,då är det ändå oskicklig upphandling att inte komma närmre konkurrenterna (diff kunde varit 5% ej 34%).
    Hypotes 2 , Bolt har ingen kalkyl och riskbalanserar till sin transportörers nackdel.
    Detta leder till att transportörer inte har råd att följa avtalets krav.
    Om kommunen mot förmodan aktivt och kompetent följer upp avtalet kommer detta uppdagas.
    Om inte så kommer det påverka kvaliteten i utförandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Ta mer risk, upphandlare”

Låt anbudsgivarna hitta en lösning som möter behovet i stället för att specificera lösningen. Den uppmaningen riktar norska startup-företag till upphandlare i en ny rapport.

Tranås

Omtag i Tranås efter KKV-kritik

I höst ska Tranås kommun upphandla sina näringslivs- och destinationstjänster. ”Vi måste få det här lagligt, att inte Konkurrensverket knackar på dörren igen”, säger kommunalrådet Mats Holmstedt.

Foto: Mostphotos

Tyck till om uppföljning

Hur fungerar uppföljningen av offentliga kontrakt? I vilken utsträckning tar upphandlande myndigheter hänsyn till leverantörers tidigare leveranser? Det vill Konkurrensverket få svar på. I slutet av juni stänger deras enkät.

Drömmer om kortare arbetstid

Karriär

Kortare arbetstid hamnar i topp när offentliganställda listar framtidens förmåner på jobbet. Och deras arbetsgivare håller med. Det visar en kartläggning från fackförbundet Visions medlemstidning.

Fritt fram kräva miljömärkning

Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv. Det framgår av en rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen.

Foto: Privat och Mostphotos

Varnar för saboterade upphandlingar

Tema: AI

Skriv i upphandlingsdokumenten att varje anbudsgivare bara får lämna ett anbud. Det säger Pelle Asplund, som föreläser om AI för upphandlare. ”Annars kan man bli exponerad för belastningsattacker och anbudsgivare som vill sabotera upphandlingar”, säger han.

Lediga jobb

Inköpsanalytiker till Inköpsenheten

  • Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Senaste nyheterna

“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
”Från pärm till skärm”
Sigtuna kommunhusBolt i egen prisklass
Martin KruseSvaga leverantörer får nobben
ÄngelholmSå skapades intresse för inköp
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
När skattekontot visar leverantörsproblem
Träget arbete ger resultat
“Kunniga, pålitliga, pålästa”
Dragkamp om ”centralen”
Vill växa med ramavtal
Gjorde verkstad av sina krav
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Bolt i egen prisklass
  • ”Från pärm till skärm”
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Träget arbete ger resultat
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Till försvar för LOV
  • Så skapades intresse för inköp

Läsarnas åsikter

Carina N : Träget arbete ger resultat
Som medarbetare i kommunen är det svårt att känna igen sig i den bild som målas upp i artikeln. Ett…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
Alf Karlsson : Gör Karlstad till ”Kahlstad”
Min fru, född i Karlstad gick i taket. Men vaaa f-n. Dom har sålt sig till djävulen för en spottstyver…
Upphandlare : Dragkamp om ”centralen”
Låter rimligt, synergier mellan de två verksamheterna finns ju inte och de har också helt olika målgrupper. Men KamK behöver…
Björn : “En upphandlare måste vara djärv”
Erik, 12 kap 12 § LOU stadgar att "En upphandlande myndighet ska på begäran av en leverantör lämna kompletterande upplysningar…
Måns Weimarck : Vill se statistik från krona ett
Ellen Hausel Heldahl har helt rätt i det hon implicit antyder – det är en stor utmaning för en offentlig…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »