Kostnaden för den svenska transportinfrastrukturens utgör runt 1,5 procent av BNP varje år. Större delen upphandlas i enlighet med Lagen om offentlig upphandling, LOU, och styrs med kontrakt med privata entreprenörer. De offentliga beställarna är Trafikverket och kommuner.
Trots omfattningen, som bedöms bli ännu större framöver, finns det fortfarande luckor i kunskapen om upphandling och kontraktsstyrning av transportinfrastrukturen. Detta är, enligt VTI, inte bara ett svenskt problem. Det saknas internationell forskning. Därför ska nu VTI kartlägga framtida frågor inom branschen för att hitta nya infallsvinklar.
– Upphandling är nålsögat för all innovation i byggandet av infrastruktur. I slutänden är det kontrakten som styr verksamheten, säger Johan Nyström som får rollen som forskningsledare på VTI.
Johan Nyström har ett förflutet från KTH, Svenskt Näringsliv och Econ Pöyry. De senaste sex åren har han varit anställd på VTI.
Det finns flera ämnen som kan bli föremål för studier. Bland ämnena anger VTI frågor som vilken kontraktsutformning som medför billigaste slutkostnad för nybyggnation av vägar, hur konkurrensen ska stimuleras inom anläggningssektorn samt hur man ska definiera och mäta kvalitet i kontrakten för basunderhåll väg.
Till de ämnesområden som forskningen ska titta på ska en referensgrupp knytas. Gruppen ska bestå av forskare från andra delar av VTI, forskare utanför VTI samt representanter från dem som kommer att använda sig av forskningsresultaten, som Trafikverket och entreprenörerna, representerade av Sveriges Byggindustrier och Maskinentreprenörerna.
Senast hösten 2016 kommer forskningsledaren att anordna en inledande workshop för att kartlägga framtida frågor inom branschen och hitta nya infallsvinklar. Den inledande workshopen är också ett sätt att förmedla VTI:s uttalade satsning på kontraktsekonomi i transportsektorn.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer