Halmstads kommun har beställt en granskning av direktupphandlingar i två nämnder, hemvårdsnämnden och servicenämnden.
Revisionsbyrån KPMG har undersökt 20 slumpvis utvalda upphandlingar på mellan 100 000 och 600 000 kronor – där avtal/ramavtal saknas – från perioden maj 2020-april 2021.
Av rapporten framgår att fem av tio upphandlingar i hemvårdsförvaltningen inte uppfyller kraven i LOU. Motsvarande andel för serviceförvaltningen är 40 procent.
I några fall har det handlat om att direktupphandlingarna inte har dokumenterats och i några fall att förvaltningarna inte gjort upphandlingar i god tid så att ett nytt avtal har kunnat tecknats innan det gamla löpt ut, enligt rapporten.
”Följden har blivit att det gjorts inköp utan vare sig giltigt avtal eller upphandling. I något fall har förlängningsavtal tecknats i strid mot vad som stipuleras i grundavtalet och i något fall har förlängningar tecknats i alltför många år”, skriver revisorerna.
– Även om det rör sig om små summor och vi inte ser några allvarligare brister så kommer vi att följa upp att de berörda nämnderna vidtar lämpliga åtgärder. Vi har även tagit fram nya riktlinjer för upphandling och inköp som beslutas inom kort, säger Ella Kardemark (KD), ordförande i kommunstyrelsens personal- och ledningsutskott, enligt ett pressmeddelande.
Och det behövs. Enligt revisionsrapporten är den nuvarande inköpsorganisationen inte ändamålsenlig.
”Det finns en upphandlingsenhet som inte arbetar efter vad det står i riktlinjer och tillämpningsanvisningar. Till följd av skrivningarna blir inköpsorganisationen otydlig. En del förvaltningar har avropare och inköpare, men inte alla har det. Det finns även olika förväntningar på upphandlingsenhetens roll och ansvar”, enligt KPMG.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer