Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Bryter avtal efter lång strid

Kävlinge kommun häver det taxiavtal som kantats av infekterade strider sedan 2018. Leverantören har enligt kommunen byggt sin verksamhet på systematiska oegentligheter.

| 2020-10-06
Mikael Persson, kommundirektör i Kävlinge.

–Som kommun kan vi inte medverka i oegentligheter och olaglig verksamhet. Vi har haft företaget under uppsikt och det vi nu sett är en eskalering av oroväckande information, säger Mikael Persson, kommundirektör i Kävlinge.

Beslutet grundar sig på att flera av det upphandlade bolagets underleverantörer fått sina trafiktillstånd indragna efter granskningar av Transportstyrelsen

Enligt Kävlinge kommun har leverantören Taxi Trelleborg bytt ut underleverantörer i takt med att deras tillstånd återkallats med en sådan omsättning att det bedöms som systematiska oegentligheter i verksamheten.

Att Transportstyrelsen nyligen riktat starka misstanke om skenaktieöverlåtelser, bulvanverksamhet samt utlåning av tillstånd mot en underleverantörer ser kommunen som särskilt allvarligt.

–Vi har ett beställaransvar, vilket gör det straffbart att beställa transporttjänster av ett företag om vi känner till att taxitrafiktillstånd saknas. De indragna tillstånden och de systematiska oegentligheterna gjorde att vi såg oss tvungna att häva avtalet med Taxi Trelleborg, förklarar Mikael Persson.

På sin webbplats redovisar den västskånska kommunen sina resonemang närmare kring den infekterade taxistriden.

Taxi Trelleborgs avtal började gälla 1 december 2018 för en period på tre plus två år.

Men redan då var kritiken mot avtalet omfattande. Taxi Trelleborgs begärda ersättning för uppdraget på 9,6 miljoner kronor låg betydligt lägre än tidigare leverantören Kävlinge Taxis 16,2 miljoner kronor.

Men förvaltningsrätten bedömde det inte som ett onormalt lågt anbud och affären fick även klartecken av Konkurrensverket.

Kommunens lekmannarevisorer har sedan genomfört en granskning och manat kommunen att förbättra kontrollen av avtalets efterlevnad – en process som ledde till att revisionens ordförande Fernando Dinis Viseu övervägde att lämna sitt uppdrag.

–Folk har ringt hem till mig och försökt utöva påtryckning, sade han till Sydsvenskan.

Kävlinge kommun betonar dock att det hävda avtalet – som täcker in färdtjänst, skolresor och mattransporter – inte beror på kvalitetsbrister.

–Den verksamhet som företaget har bedrivit har vi ingenting att anmärka på. Tvärtom har detta fungerat mycket bra och vi beklagar därför att vi ser oss tvungna att häva avtalet. Högsta prioritet för oss nu är att se till att kommuninvånarna inte påverkas av detta utan får den service de har rätt till utan avbrott, förklarar Mikael Persson.

Tills vidare tar det lokala taxibolaget över transporterna. En ny upphandling påbörjas inom kort, uppger Kävlinge kommun.

Läs mer: FärdtjänstKävlinge KommunMatleveransSkolskjutsTaxibranschen

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

När tog allvaret över?

KRÖNIKA

För en ganska kort tid sen insåg jag att jag numera går till jobbet med en helt annan känsla i kroppen än tidigare. Det var svårt att känna exakt vad det var men efter några dagar av funderingar slog det mig till slut, skriver Ingrid Hammarstrand.

Sanna Wallerstedt

LOU-utskott lanserar checklistor

Byggföretagen vill med nya checklistor öka förtroendet för offentlig upphandling och bidra till sund konkurrens.

Malmö

Stärker kontrollen med ny funktion

Malmö stad inrättar en specialfunktion för att följa upp sina leverantörer med särskilt fokus på att motverka arbetslivskriminalitet.

Förvaltningsrätten i LUleå

Utdömt avtal ogiltigt igen

Luleå kommun fälls återigen för ett ogiltigt avtal med SOS Alarm om larmtjänster och stämplas av Förvaltningsrätten för en form av lögner om processen.

Jenny Lilja

Tar över i Jönköping

Karriär

Jenny Lilja blir Jönköpings kommuns nya upphandlingschef efter att ha rekryterats från samma tjänst på Domstolsverket.

Andreas Doherty

Breddad ”bas” ger EU-perspektiv

Upphandlingsmyndighetens statistikbas har vidgats till att delvis täcka in även EU-data och fram träder en bild av stora skillnader i sättet att upphandla mellan olika EU-länder.

Lediga jobb

Upphandlare med några års erfarenhet till Sigtuna kommun

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Laholmsbuktens VA söker upphandlingsansvarig!

Senaste nyheterna

När tog allvaret över?När tog allvaret över?
LOU-utskott lanserar checklistorLOU-utskott lanserar checklistor
Stärker kontrollen med ny funktionStärker kontrollen med ny funktion
Utdömt avtal ogiltigt igenUtdömt avtal ogiltigt igen
Tar över i JönköpingTar över i Jönköping
Breddad ”bas” ger EU-perspektivBreddad ”bas” ger EU-perspektiv
Kritik mot ”förlorat årtionde”Kritik mot ”förlorat årtionde”
Stor skillnad med publika resultatStor skillnad med publika resultat
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Senaste kommentarerna

  • LOU-utskott lanserar checklistorTotalt 20 tips. Men inte det viktigaste av alla. Tipset till beslutsfattare i offentlig sektor: Se till att inköpsfunktionen får...
  • Fånge i systemetSom upphandlare har man inte koll på hur prismatrisen i TS svarar/beter sig om någon fyller i negativt pris. Här...
  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Aktuella utbildningar

  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • LOU på två dagar | 15-16 maj
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Följ upp avtal – hitta välfärdsbrotten
  • Säkerhetsintressen styr upphandling
  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »