Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Bussoro inför Uppsalabeslut

Ökad dialog och flexibla lösningar för långa avtal. Så vill bussbranschen få regioner och kommuner att behålla en hög andel upphandlad kollektivtrafik.

| 2019-11-11

-Vi ser tecken på att alltfler regioner diskuterar att driva kollektivtrafik för buss i egen regi. Örebro stad har gått över till stadsbusstrafik i egen regi och Region Uppsala har frågan uppe för länsbusstrafiken senare under november, säger Anna Grönlund (bilden) branschchef för Sveriges bussföretag, som organiserar busstrafikföretagen.

Samhällsbetalda transporter står för över 90 procent av bussbranschens intäkter och därför följs utvecklingen med ett spänt intresse.

Sedan i höstas har offentligt ägda Svealandstrafiken exempelvis ansvar för stadsbusstrafiken i Örebro.

Inom Region Uppsala har Socialdemokraterna i opposition drivit på för en övergång till egen regi. En utredning ska presenteras för regionens trafiknämnd nästa vecka och ett beslut kan komma inom de närmaste månaderna.

-Men det finns också regioner som Kronoberg och Jämtland som tittat på frågan och kommit fram till att fortsatt upphandlad trafik är det bästa alternativet, inte minst ekonomiskt. Att olika regioner kommer fram till så olika slutsatser tyder på brister i en del av de utredningar som görs, säger Anna Grönlund, som saknar ett helhetsperspektiv i diskussionerna på regional nivå.

-Ofta missar man det faktum att privata bussföretag bidrar till samhällsnytta genom att kunna erbjuda transporter för idrottslag och andra föreningar, vilket offentligt ägda bolag inte kan göra med gällande lagstiftning,

Sveriges bussföretag ser risker för en utslagning av bolag på marknader som väljer bort privata lösningar.

-Det är mycket svårt att driva ett bussföretag på endast turism- och beställningstrafik – i alla fall utanför Storstockholm – och därför finns en uppenbar risk för att företag slås ut om det saknas möjligheter till upphandlad trafik.

I början av 90-talet skedde annars ett skifte i motsatt riktning med upphandlad linjetrafik för bussar, vilket dess varit den dominerande lösningen.

-Det gav stora besparingar för upphandlande myndigheter jämfört med hur trafiken organiserades tidigare, men det verkar som att dagens beslutsfattare inte är medvetna om den historiken, säger Anna Grönlund.

Hon tror att en oro för upphandlingsprocessen kan ha betydelse när regioner funderar över att driva trafiken i egen regi.

-Inte minst kan det gälla på tjänstemannanivå där man vill undvika kritik från politiker och media. Rädslan för att lyfta fram en aktiv dialog under upphandlingsprocessen ser vi också som ett återkommande problem. Från branschen vill vi verkligen ha dialog för att forma så bra förfrågningsunderlag som möjligt, säger Anna Grönlund.

-Vi har ganska länge nu puffat för modellavtal som tagits fram i partnersamverkan mellan beställare och bussbranschen. De exempel som finns på kollektivtrafikmyndigheter som gått längst med att använda avtalen är positiva med Västerbotten som kanske det tydligaste exemplet på att man där kunnat undvika kostnadsökningar vi sett i andra delar av landet.

Enligt Sveriges bussföretag behöver upphandlad trafik inte binda fast regionerna i ”gamla tekniklösningar”.

-Ett märkligt argument som dyker upp då och då är att upphandlad trafik med dess långa avtal på upp tio år skulle hindra teknikutveckling och övergång till fossilfria fordon. Från bussbranschen tycker vi att det är tvärtom – att bra avtal kan främja en utveckling av trafiken på egentligen alla områden. Trafik i Stockholm och Eskilstuna är exempel på övergångar till elbusstrafik inom befintliga avtal, säger Anna Grönlund.

Läs mer: Anna GrönlundEgen RegiKollektivtrafikSveriges Bussföretag

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Rosenbad

Går längre än EU kräver

EU-valfrihet blir svenska krav sedan regeringen bestämt sig för vad en upphandlingsannons måste innehålla. Hänsyn till miljö, sociala aspekter och innovation ska annonseras enligt en promemoria.

Vill se nej till 30 motioner

Finansutskottet föreslår att riksdagen säger nej till omkring 30 motioner som handlar om offentlig upphandling. Omröstningen är planerad till den 29 mars.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet handlar inte alltid om miljön

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

Senaste nyheterna

Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »