Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Chefer skeptiska när arbetstagare jobbar utanför kontoret

KarriärVarannan arbetstagare vill jobba mer flexibelt och bara en av tio tycker att kontoret främst är en plats för kreativitet och nya idéer. Men många chefer är skeptiska – fyra av tio ifrågasätter prestationsförmågan hos den som arbetar utanför kontoret.

| 2017-01-18

Idag släpps Telenors rapport ”Kontorsfrihet”, där över tusen arbetstagare och drygt femhundra chefer med kontorsjobb ger sin syn på digitala och flexibla arbetsmetoder samt kontorets roll idag och i framtiden. Undersökningen som ligger till grund för rapporten har genomförts av Sifo, på uppdrag av Telenor.

Resultatet visar att många längtar efter större frihet att styra sina arbetsdagar. Varannan arbetstagare (48%) vill jobba mer flexibelt och mindre beroende av arbetsplatser och fasta tider än de gör idag. Flexibla arbetstider rankas dessutom som en av de tre viktigaste faktorerna då man överväger ett nytt jobb. Bara lön och personlig utveckling värderas högre.

Samtidigt visar Telenor/Sifo:s undersökning att det finns en utbredd misstänksamhet bland chefer mot arbete utanför kontoret. Så många som fyra av tio (41%) säger att de ifrågasätter prestationsförmågan hos medarbetare som jobbar utanför kontoret.

– Det är något som chefer av en mängd olika skäl, inte minst affärsmässiga, behöver fundera över. Undersökningen konstaterar tydligt att många inte alls förknippar sina kontor med kreativitet och innovation, egenskaper som ju vanligtvis är hett eftertraktade hos medarbetare, säger Christian Strömlid, marknadschef, Telenor Företag.

Endast en av tio anser att kontoret främst är en plats för kreativitet och nya idéer. Dess viktigaste funktion, enligt såväl chefer som arbetstagare, är att vara plats för socialt umgänge med kollegorna, vilket man även tror är den viktigaste funktionen i framtiden.

Kontorets viktigaste funktion, enligt arbetstagare:

1. Plats för umgänge med kollegor 65%
2. Plats för att arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter 43%
3. Plats för viktiga arbetsmöten 32%
4. Plats för att använda teknik som inte finns någon annanstans, t.ex. skrivare 31%
5. Plats för att vara kreativ och komma på nya idéer 10%

Kontorets viktigaste funktion, enligt chefer:

1. Plats för umgänge med kollegor 56%
2. Plats för att använda teknik som inte finns någon annanstans, t.ex. skrivare 36%
3. Plats för viktiga arbetsmöten 35%
4. Plats för att arbeta fokuserat med viktiga arbetsuppgifter 33%
5. Plats för att vara kreativ och komma på nya idéer 15%

Undersökningen visar också att tre av tio arbetstagare inte kan jobba flexibelt på grund av brister i den digitala infrastrukturen. Det vanligaste problemet är att man inte kommer åt program och/eller dokument utanför kontoret.

– Att så många inte har förutsättningar att jobba flexibelt är förvånande med tanke på alla smarta molntjänster som finns att tillgå idag och hur lätt det faktiskt är att börja jobba med dem. Med tanke på att så många arbetstagare värdesätter flexibelt arbetsliv idag kommer det bli en viktig konkurrensfördel, säger Christian Strömlid.

Hinder i den digitala arbetsmiljön för att jobba flexibelt, enligt arbetstagare:

1. Har inte tillgång till rätt program utanför kontoret 39%
2. Kommer inte åt mina dokument utanför kontoret 37%
3. Har inte tillräckligt bra teknisk utrustning (mobil/dator/surfplatta) 31%
4. Har inte tillräckligt bra verktyg/tjänster för att kommunicera effektivt med kollegor (som befinner sig på olika platser) 21%
5. Företaget har inte tillräckligt hög IT-säkerhet för arbete utanför kontoret 18%

“Kontorsfrihet – en rapport från Telenor/Sifo om digitalisering och det flexibla arbetslivet” bygger på en undersökning som är genomförd via Sifos webbpanel under perioden 1-6 november 2016. Den omfattar totalt 1699 tjänstemän med kontorsjobb, varav 1124 arbetstagare och 575 chefer, samtliga över 18 år.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026