I en artikel i Upphandling24 menade Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen, en grupp kopplad till tankesmedjan Den nya välfärden, att Danderyds kommunen missuppfattat bestämmelserna om offentlig upphandling när de upphandlade tjänsten drift och underhåll av befintliga fettavskiljare, inte fettavskiljare som det står i den tidigare artikeln.
Nu tillbakavisar Danderyds kommun kritiken och menar att artikeln ger en helt fel uppfattning om hur detta upphandlingsförfarande har gått till.
Följande är det riktiga händelseförloppet enligt kommunen:
Danderyds kommun gjorde efter sin marknadsundersökning den bedömningen att endast en leverantör hade möjlighet att leverera den tjänst som skulle upphandlas enligt de krav som kommunen ställt. Se LOU (2016:1145) kap 6 § 14.
– För att säkerställa att vår bedömning var korrekt annonserades en så kallad förhandsinsyn. Under annonseringstiden kontaktades kommunen av en leverantör som informerade att det fanns andra leverantörer som kunde leverera motsvarande tjänst, även om de själva inte kunde detta, anger Björn Brandell, upphandlare (extern konsult) på tekniska kontoret, Danderyds kommun för Upphandling24.
Han pekar vidare på att “med anledning av de nya uppgifter som inkom avbröts det planerade avtalsförfarandet och en öppen upphandling annonserades med sista anbudsdag 2017-10-25. Konkurrenskommissionen känner till detta, men har utelämnat dessa uppgifter. (Konkurrenskommisionen hämtade ut upphandlingsdokumenten 2017-10-11)
Danderyds kommun lyfter fram ett antal felaktigheter i artikeln.
En av dem, är som tidigare nämnt att kommunen inte avsåg att införskaffa fettavskiljare, så som är angivet i rubriken, utan avsikten var att införskaffa tjänsten drift och underhåll av befintliga fettavskiljare.
Dessutom har Danderyds kommun inte på något sätt haft avsikt att “strunta i lagen” utan tvärt om att följa Lagen om offenlig upphandling (2016:1145).
Kommunen pekar på att att det i lagen anges, enligt kap 6 § 14, att “En upphandlande myndighet får använda förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det som ska upphandlas kan tillhandahållas endast av en viss leverantör därför att det av tekniska skäl inte finns någon konkurrens”.
Danderyds kommun anger att de, efter en undersökning av marknaden, gjorde bedömningen att någon sådan konkurrens inte fanns. Vidare, för att säkerställa detta, gjorde kommunen, på frivillig basis, en så kallad förhandsinsyn. Det innebär att man, innan avtal ingås, annonserar sin avsikt i syfte att låta leverantörer informera om de kan leverera motsvarande tjänst.
Inger Ridderstrand-Linderoth citat: “Kommunen verkar grundligt ha missuppfattat bestämmelserna om offentlig upphandling. För att kunna teckna avtal direkt med Bioteria krävs att kommunen kan visa att bolaget är den enda aktören inom hela EU som skulle kunna leverera aktuella tjänster, och så är inte fallet”.
– Även detta är helt felaktigt, eftersom att upphandlingsvärdet för det tänkta köpet inte översteg tröskelvärdet, 1 910 323 kr. Vid upphandling av kontrakt understigande tröskelvärdet gäller kap 19 i LOU, de nationella upphandlingsreglerna, vilket innebär att någon konkurrensutsättning utanför Sverige inte är ett krav, berättar Björn Brandell.
Upphandling24 beklagar att Danderyds kommun inte beretts plats att kommentera uppgifterna från Konkurrenskommissionen innan artikeln publicerades.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer