Företag som känner att de möter oschyst konkurrens från offentliga aktörer kan vända sig till Konkurrensverket.
Och det lönar sig.
Konkurrensverket visar i en ny rapport vad som hände i 25 ärenden efter att en utredning inletts under åren 2010-2017.
I 23 fall har aktörerna helt uppfyllt de aviserade åtgärderna I ett fall har man i stället genomfört en alternativ åtgärd.
I det sista fallet var åtgärden formulerad på ett sådant sätt att det har varit svårt att göra en bedömning av om den är fullt ut genomförd, enligt rapporten.
Detta innebär att ärendena kan avslutas relativt snabbt och utan alltför resurskrävande utredningsinsatser, enligt Konkurrensverket.
– Det lönar sig för företag som upplever sig drabbat av snedvridande konkurrens från kommun eller annan myndighet att vända sig till Konkurrensverket, konstaterar generaldirektör Rikard Jermsten.
De klagomål som kommer till Konkurrensverket kan handla om allt ifrån restauranger, gym, och spolning av ledningar till tolkförmedling eller försäljning av bryggor.
När ärenden avslutas utan fortsatt utredning och eventuell domstolsprocess, är det viktigt att tydligt formulera och dokumentera vilka åtgärder som utförts, enligt Rikard Jermsten.
– Med tydlig dokumentation kan vi följa upp att den offentliga aktören faktiskt har ändrat sitt beteende och dessutom ge värdefull vägledning till andra kommuner och myndigheter hur vi tolkar reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer