-Vi tyckte att de ändringar som skedde var så små att de inte påverkat avtalen i stort och det är precis det som Kammarrätten nu kommit fram till. Det är helt i sin ordning enligt lagen om offentlig upphandling, säger Peter Levin, chef för tekniska förvaltningen vid Kramfors kommun.
Redan våren 2017 fattade Kramfors kommun tilldelningsbeslut efter en upphandling med öppet förfarande där två anbudsgivare, VTG och Örnfrakt, gick vidare till utvärderingsfasen.
Efter ett negativt tilldelningsbeslut prövade VTG i ett första skede att få själva upphandlingsprocessen underkänd, men utan framgång i domstol.
VTG riktade då in sig på hur det slutliga avtalen formulerades och i Förvaltningsrättens dom från oktober förra året gjordes bedömningen att de på några områden skilde sig i väsentligt jämfört med upphandlingsdokumenten.
Förvaltningsrätten pekade bland annat på att billigare fordon än som efterfrågats i upphandlingen har godkänts i efterhand. Det gäller exempelvis hjultraktorer istället för hjullastare, vilka är betydligare dyrare men uppfyller de miljökrav som kommunen ställt.
Men enligt Kammarrätten har ändringarna inte inneburit att avtalens övergripande karaktär ändrats och pekar på att det samlade värdet av ändringarna är lägre än det tröskelvärde som gäller enligt LOU:s femte kapitel och 10 procent av respektive avtals totala värde.
”Ändringarna ska därmed bedömas som sådana ändringar av mindre värde som får göras utan krav på en ny upphandling.”, skriver Kammarrätten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer