Västlänken är en järnväg i tunnel under centrala Göteborg som ger staden genomgående pendel- och regiontågtrafik. Tre nya stationer ska göra resandet enklare, snabbare och med färre byten.
Nu är det klart att ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülermak, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken.
Entreprenaden för Haga innefattar byggnation av station samt 1,5 kilometer tunnel. Stationen byggs med en plattform och två spår, med förberedelser för ytterligare två spår och en plattform. Det blir totalt tre entréer till stationen som via ett mellanplan leder till plattformarna. Stationen byggs dels i ett öppet jordschakt under Rosenlundskanalen och dels i berget under Haga kyrkoplan. Förutom järnvägstunneln kommer linjen också att ha en parallell servicetunnel och en anslutande tillfartstunnel.
För upphandlingen har så kallad prekvalificering tillämpats. Elva företag ansökte om att få lämna in anbud och efter Trafikverkets urval fick fem gå vidare. Av dessa fem, valde tre att lämna in anbud.
– Det har varit en gedigen process som säkerställt att vi valt rätt entreprenör både vad gäller kvalitet och pris, säger Bo Larsson, projektchef för Västlänken på Trafikverket.
De övriga anbudsgivarna var två konsortier bestående av Hochtief, Implenia och Veidekke respektive NCC och Wayss & Freytag:
I Trafikverkets utvärdering av skicklighet inom samverkan fick det vinnande konsortiet 1,5 av 3 möjliga i betyg, vilket var klart lägst av de tre anbudsgivarna som fick 2,3 respektive 2,8 i betyg.
Vad gällde skicklighet i genomförandebeskrivning fick Astaldi, Gülermak och Segermo 1,4 i betyg medan de övriga fick 2,7 vardera.
Trots betyget var det självklart att välja det finnande konsortiet, enligt vad Trafikverkets upphandlingsansvarige, Lillian Brunbäck, anger för Göteborgsposten. Hon tycker att betygen inte dåliga, trots att de är lägre och menar att kvalitetsskillnaden inte går att hämta igen då anbuden skiljer sig åt så mycket i pris.
– Vi har gått igenom anbudet väldigt noga. De har ganska smarta kostnadseffektiva lösningar. Sen är den en prissättningsfråga också. Man har rätt till att gå in på ett lägre pris för att komma in på den svenska marknaden. Jag vet att de har lämnat anbud tidigare och vill in i Sverige, säger Lillian Brunbäck säger hon till Göteborgsposten.
Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer