Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Får böta 240 000 kronor för dålig planering

I två mål som avgjorts i Förvaltningsrätten har Arbetsförmedlingen dömts att betala sammanlagt 240 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar som Konkurrensverket menar beror på dålig planering.

| 2017-02-17

Det är två mål som avgjorts i Förvaltningsdomstolen kring Arbetsförmed­lingens direktupphandlingar. Rätten har dömt Arbetsförmedlingen att betala 150.000 respektive 90.000 kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar.

I båda målen handlar det om direktupphandlingar som gjorts för att Arbetsförmedlingen hamnat i tidsnöd när det gäller behovet av it-kompetens och har valt att direktupphandla redan kända konsulter snarare än att göra en offentlig upphandling.

I det ena mål, där beloppet sattes till det högre beloppet, ansåg Konkurrensverket brutit mot 7 kap. 1 § LOU genom att den i november 2015 ingå avtal om it-konsulttjänster inom kompetensområdet systemutvecklare respektive sys­temarkitekt med by Brick AB utan föregående annonsering.

De pekar på att avtalet är det senaste ledet i en lång rad avtal mellan Arbetsförmedlingen och byBrick AB och är inte ingånget med stöd av några optioner eller förlängningsklausuler ur tidigare avtal. Kontraktsvärdet uppgick till 1.745.030 kronor och överstiger därmed både tröskelvärdet och direktupphandlingsgränsen.

Verket menade att det inte funnits skäl att underlåta annonsering av avtalet och framhåller att varken synnerlig brådska eller undantaget vad gäller tekniska skäl varit giltiga. Tekniska undantag, anger verket, kan bara användas om det är uteslutet att någon annan kan utföra arbetet. Det räcker, enligt Konkurrensverket, inte att en viss konsult arbetat i ett projekt under lång tid och upparbetat särskild kännedom om projektet.

Arbetsförmedlingen håller i båda målen med om sakförhållandena och överlät målet till Förvaltningsrätten som helt gick på Konkurrensverket linje.

“Arbetsförmedlingen har inte visat att det av tekniska skäl har varit absolut nödvändigt att tilldela det aktuella företaget kontraktet. Därmed föreligger inte tekniska skäl för att underlåta annonsering. Inte heller har det framkommit att det har förelegat synnerlig brådska eftersom den tidsnöd som eventuellt kan anses ha uppkommit, har uppkommit på grund av Arbetsförmedlingens eget agerande”, skriver Förvaltningsrätten i sin dom (pdf).

När det gäller det andra målet har Konkurrensverket ansett att Arbetsförmed­lingen brutit mot 15 kap. 4 § LOU genom att i oktober 2015 ingå avtal om it-konsulttjänster beträffande rollen kravsamordnare med Bolero Development AB utan föregående annonsering.

Verket pekar även här på att avtalet är det senaste ledet i en lång rad avtal mellan Arbetsförmedlingen och den aktuella leverantören och är inte ingånget med stöd av några optioner eller förlängningsklausuler ur tidigare avtal.

Kontraktsvärdet uppgick till 1.135.530 kronor och översteg därmed direktupphandlingsgränsen, men under tröskelvärdet.

Arbetsförmedlingen uppgav till rätten att man åberopade synnerliga skäl och synnerlig brådska som grund för direktupphandlingen. Konkurrensverket menar att uttrycket synnerliga skäl endast får utnyttjas i undan­tagsfall och pekar på att regeln främst är till för oförutsedda händelser som den upphandlande myndigheten inte själv kunnat råda över.

“Att den upphandlande enheten råkat i brådska beroende på egen bristande planering grundar inte rätt till direktupphandling”, skriver Konkurrensverket i sin inlaga.

Även i detta mål har Arbetsförmedlingen också angett tekniska skäl som ytterligare en anledning till behovet av direktupphandling och även i detta mål har Förvaltningsrätten gått på Konkurrensverkets linje.

“På marknaden finns ett stort antal leverantörer som kan tillhandahålla denna kompetens och Arbetsförmed­lingen har inte visat att det av tekniska skäl har varit absolut nödvändigt att tilldela det aktuella företaget kontraktet. Därmed föreligger inte tekniska skäl för att underlåta annonsering. Inte heller har det framkommit att det har förelegat synnerlig brådska eftersom den tidsnöd som eventuellt kan anses ha uppkommit, har uppkommit på grund av Arbetsförmedlingens eget agerande. Inte heller kan kontraktsföremålet anses ha sådan betydelse för allmänheten att ett avbrott i verksamheten skulle få långtgående konsekvenser för allmänheten eller att det på annat grund skulle föreligga synnerliga skäl. Mot bakgrund av detta, samt mot bakgrund av att det inte framkommit att något annat undantag från annonseringsskyldigheten skulle vara tillämpligt i målet, har Arbetsförmedlingen genomfört en otillåten direktupphandling”, skriver rätten i sin dom (pdf).

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingUpphandlingsskadeavgift

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026