Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Får böta 240 000 kronor för dålig planering

I två mål som avgjorts i Förvaltningsrätten har Arbetsförmedlingen dömts att betala sammanlagt 240 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar som Konkurrensverket menar beror på dålig planering.

| 2017-02-17

Det är två mål som avgjorts i Förvaltningsdomstolen kring Arbetsförmed­lingens direktupphandlingar. Rätten har dömt Arbetsförmedlingen att betala 150.000 respektive 90.000 kronor i upphandlingsskadeavgift för otillåtna direktupphandlingar.

I båda målen handlar det om direktupphandlingar som gjorts för att Arbetsförmedlingen hamnat i tidsnöd när det gäller behovet av it-kompetens och har valt att direktupphandla redan kända konsulter snarare än att göra en offentlig upphandling.

I det ena mål, där beloppet sattes till det högre beloppet, ansåg Konkurrensverket brutit mot 7 kap. 1 § LOU genom att den i november 2015 ingå avtal om it-konsulttjänster inom kompetensområdet systemutvecklare respektive sys­temarkitekt med by Brick AB utan föregående annonsering.

De pekar på att avtalet är det senaste ledet i en lång rad avtal mellan Arbetsförmedlingen och byBrick AB och är inte ingånget med stöd av några optioner eller förlängningsklausuler ur tidigare avtal. Kontraktsvärdet uppgick till 1.745.030 kronor och överstiger därmed både tröskelvärdet och direktupphandlingsgränsen.

Verket menade att det inte funnits skäl att underlåta annonsering av avtalet och framhåller att varken synnerlig brådska eller undantaget vad gäller tekniska skäl varit giltiga. Tekniska undantag, anger verket, kan bara användas om det är uteslutet att någon annan kan utföra arbetet. Det räcker, enligt Konkurrensverket, inte att en viss konsult arbetat i ett projekt under lång tid och upparbetat särskild kännedom om projektet.

Arbetsförmedlingen håller i båda målen med om sakförhållandena och överlät målet till Förvaltningsrätten som helt gick på Konkurrensverket linje.

“Arbetsförmedlingen har inte visat att det av tekniska skäl har varit absolut nödvändigt att tilldela det aktuella företaget kontraktet. Därmed föreligger inte tekniska skäl för att underlåta annonsering. Inte heller har det framkommit att det har förelegat synnerlig brådska eftersom den tidsnöd som eventuellt kan anses ha uppkommit, har uppkommit på grund av Arbetsförmedlingens eget agerande”, skriver Förvaltningsrätten i sin dom (pdf).

När det gäller det andra målet har Konkurrensverket ansett att Arbetsförmed­lingen brutit mot 15 kap. 4 § LOU genom att i oktober 2015 ingå avtal om it-konsulttjänster beträffande rollen kravsamordnare med Bolero Development AB utan föregående annonsering.

Verket pekar även här på att avtalet är det senaste ledet i en lång rad avtal mellan Arbetsförmedlingen och den aktuella leverantören och är inte ingånget med stöd av några optioner eller förlängningsklausuler ur tidigare avtal.

Kontraktsvärdet uppgick till 1.135.530 kronor och översteg därmed direktupphandlingsgränsen, men under tröskelvärdet.

Arbetsförmedlingen uppgav till rätten att man åberopade synnerliga skäl och synnerlig brådska som grund för direktupphandlingen. Konkurrensverket menar att uttrycket synnerliga skäl endast får utnyttjas i undan­tagsfall och pekar på att regeln främst är till för oförutsedda händelser som den upphandlande myndigheten inte själv kunnat råda över.

“Att den upphandlande enheten råkat i brådska beroende på egen bristande planering grundar inte rätt till direktupphandling”, skriver Konkurrensverket i sin inlaga.

Även i detta mål har Arbetsförmedlingen också angett tekniska skäl som ytterligare en anledning till behovet av direktupphandling och även i detta mål har Förvaltningsrätten gått på Konkurrensverkets linje.

“På marknaden finns ett stort antal leverantörer som kan tillhandahålla denna kompetens och Arbetsförmed­lingen har inte visat att det av tekniska skäl har varit absolut nödvändigt att tilldela det aktuella företaget kontraktet. Därmed föreligger inte tekniska skäl för att underlåta annonsering. Inte heller har det framkommit att det har förelegat synnerlig brådska eftersom den tidsnöd som eventuellt kan anses ha uppkommit, har uppkommit på grund av Arbetsförmedlingens eget agerande. Inte heller kan kontraktsföremålet anses ha sådan betydelse för allmänheten att ett avbrott i verksamheten skulle få långtgående konsekvenser för allmänheten eller att det på annat grund skulle föreligga synnerliga skäl. Mot bakgrund av detta, samt mot bakgrund av att det inte framkommit att något annat undantag från annonseringsskyldigheten skulle vara tillämpligt i målet, har Arbetsförmedlingen genomfört en otillåten direktupphandling”, skriver rätten i sin dom (pdf).

 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingUpphandlingsskadeavgift

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • AF:s leverantörer får grönt ljus
  • Nytt försök upphandla elreserv

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Halmstad Energi Miljö

Halmstads Energi och Miljö söker taktisk inköpare

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
Nyårserbjudande nätverk 2026
Adda lanserar egen AI-modell
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Kräver dialog och uppföljning
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill utestänga fientliga stater
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Lyfter fram dolda rabatter

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026