SKL Kommentus Inköpscentral, SKI, prioriterar löpande avtalsuppföljning. Rutiner finns för avtalsuppföljning vad gäller leverantörens beteende, kundbearbetning, leveransvillkor, prisdebitering med mera.
Hittills i år har 17 uppföljningsmöten på lika många ramavtalsområden genomförts. Inköpscentralen har därmed mött representanter för drygt 300 av totalt 850 leverantörer.
Till de problem som uppmärksammats är att leverantörerna inte aktivt bearbetar ramavtalskunderna när avropsordningen är förnyad konkurrensutsättning.
– Vi vill ju inte lägga ner tid på kunden om vi inte vet att vi får affären, är en vanlig kommentar vi får, säger Pia Hedenblad, försäljningschef vid SKI.
Hon tycker att denna inställning är olycklig – samtidigt som den delvis är förståelig:
– Mer information om rangordning och hur den ska följas behövs.
SKI:s första avtalsuppföljning sker med leverantörerna sex månader efter avtalsstart. Syftet med mötet är att få kännedom om hur avtalet har fungerat. I den mån det finns feedback från ramavtalsanvändare får leverantören ta del av den informationen.
Andra avtalsuppföljningen sker 18 månader efter avtalsstart. Vid detta möte, som förberetts genom en enkät till avroparna, kommer även bland annat hållbarhetskrav in i bilden.
Tredje och sista avtalsuppföljningen sker 30 månader efter avtalsstart. Syftet med denna uppföljning är främst att påbörja arbetet med att utvärdera om upphandlingen ska förnyas och lära inför ny upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer