I likhet med Svenskt Näringsliv har myndigheten invändningar eller säger blankt nej till ett flertal av utredningens förslag.
Förslaget om reserverade kontrakt avstyrks eftersom Konkurrensverket ser oklarheter kring om det går att förena med EU-rätten.
Betoningen att IOP omfattas av upphandlingsplikt går som en röd tråd genom yttrandet, där Konkurrensverket i likhet med Svenskt Näringsliv lyfter fram Alingsåsdomen som vägledande.
I bedömningen om ett avtal uppfyller kriterierna för ett offentligt kontrakt ska ingen hänsyn tas om leverantören är idéburen, offentlig eller kommersiell, menar Konkurrensverket.
–Att det finns en mångfald av leverantörer och utförare till offentlig sektor är positivt. Det stimulerar konkurrensen och ger medborgarna större valfrihet. Samtidigt är det viktigt att understryka att IOP-samarbeten kan omfattas av upphandlingsplikt. Det visar bland annat en dom från Högsta förvaltningsdomstolen i mars i år i ett ärende där Konkurrensverket hade ansökt om upphandlingsskadeavgift, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
På en punkt ger myndigheten klartecken – förslaget om att skapa ett frivilligt register för idéburna aktörer i offentligt finanseriad verksamhet.
Dock ser Konkurrensverket ett begränsat värde med en sådan reform eftersom förslaget till rättslig definition av idéburna aktörer inte överensstämmer med de krav som ställs på sådana organisationer vid reserverad upphandling enligt LOU.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer