Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

HFD-dom underlättar taktisk processföring

RättsfallsanalysI en rättsfallsanalys konstaterar Carl Bokwall och Lena Salomonsson, Cederquist, att Högsta Förvaltningsdomstolens agerande öppnar för att det kan löna sig att inte alltför tydligt föra fram argument för att en upphandling ska göras om.

| 2013-04-07

1. Sammanfattning

  • Ett överprövningsmål rör en enda sak: om det finns skäl för ingripande, oavsett om det är göra om eller rättelse. Omständigheter som ligger till grund för överprövningen ska prövas även om de åberopas först vid överklagande till kammarrätten.
  • Kammarrätten kan välja om den ska pröva de nya omständigheterna eller återförvisa de delar av målet till förvaltningsrätten som ännu inte prövats där.

2. Fakta i målet
Upphandlingsbolaget i Göteborg genomförde en upphandling av larm och hantverkstjänster. Frölunda El & Tv AB:s ("FETAB") anbud diskvalificerades och FETAB ansökte om överprövning och yrkade att rättelse skulle ske. Förvaltningsrätten avslog ansökan.

FETAB överklagade till kammarrätten. FETAB åberopade ett antal nya grunder i överklagandet: att Upphandlingsbolaget i strid med likabehandlingsprincipen behandlat anbudsgivarna olika vid kompletteringar av anbud, att det fanns brister i förfrågningsunderlaget avseende transparens och tydlighet och att det skett en sammanblandning av kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen. Frågan kammarrätten ställdes inför var om de nya omständigheterna kunde beaktas vid bedömningen av överklagandet.

3. Domstolarnas bedömning
Kammarrätten konstaterade att LOU inte reglerar när under en överprövningsprocess nya omständigheter får läggas fram. Istället får man falla tillbaka på de allmänna förvaltningsrättsliga principer enligt vilka nya omständigheter får läggas fram så länge saken inte ändras (RÅ 2003 ref 15). Kammarrätten konstaterade att de grunder för överprövningen som framfördes av FETAB i förvaltningsrätten rörde huruvida Upphandlingsbolaget haft fog för att inte utvärdera FETAB:s anbud. Omständigheterna som framförts först i kammarrätten rörde brister i förfrågningsunderlaget vilka kammarrätten ansåg inte kunde anses hänföras till den ursprungliga frågan. Kammarrätten menade därför att de nya omständigheterna innebar att saken ändrades på ett otillåtet sätt och avvisade talan i den delen.

FETAB överklagade kammarrättens avvisningsbeslut till Högsta förvaltningsdomstolen som meddelade prövningstillstånd. Frågan HFD prövade var följaktligen om de nya omständigheter som FETAB åberopat först i kammarrätten innebar att saken ändrades och därmed inte kunde prövas. HFD fastställde att domstolen vid en överprövning prövar om den upphandlande myndigheten följt de formella reglerna i LOU och iakttagit de grundläggande upphandlingsprinciperna.

HFD konstaterade vidare att domstolen inte är styrd av vad parterna yrkar när den avgör vilken åtgärd som ska beslutas (RÅ 2005 ref. 47) samt att ett bolag som vunnit framgång med en överprövning inte har rätt att föra talan mot domstolens val av åtgärd (RÅ 2012 ref. 2).

Mot den bakgrunden fann HFD att saken under kammarrättens prövning var om det fanns skäl för ingripande enligt LOU samt att de omständigheter FETAB åberopat först i kammarrätten därmed inte innebar att saken ändrades. HFD konstaterade därmed att kammarrätten inte skulle ha avvisat bolagets begäran om att få omständigheterna beaktade. HFD återförvisade målet till kammarrätten för prövning och lämnade till kammarrätten att avgöra om kammarrätten själva skulle pröva de nya omständigheterna eller återförvisa målet till förvaltningsrätten för en första prövning där. Ett justitieråd var skiljaktig i fråga om motiveringen men höll med majoriteten om att de nya omständigheterna skulle beaktas.

Upplysningsvis kan nämnas att det inte blev någon prövning i kammarrätten efter HFD:s återförvisning. Upphandlingsbolaget avbröt upphandlingen och eftersom FETAB inte hade något att invända mot detta avskrevs målet.

4. Analys och konsekvenser
Överprövningsprocesser är förvaltningsmål men, till skillnad från många andra typer av förvaltningsmål, rör saken i grund och botten ett affärsförhållande där klaganden är en näringsidkare. Det råder därför ett mer jämlikt styrkeförhållande mellan parterna. Dessa lite speciella karaktäristika har dock inte styrt HFD som gör en vid tolkning av "saken" i överprövningsmål och finner att denna är om det finns skäl till ingripande enligt LOU.

HFD betonar därmed att överprövningen är ett förvaltningsmål där det är domstolens uppgift att säkerställa att upphandlingen formellt gått rätt till, oavsett hur parterna lägger upp sin talan. Detta är lite svårt att förena med den gängse uppfattningen att förhandlingsprincipen har en starkare ställning än officialprincipen i överprövningsmål (se nedan).

Konsekvensen är att en klaganden kan testa ett "rättelse-case" i förvaltningsrätten (och kammarrätten) och om det inte går vägen, kasta in ett "göra om-case" i högre instans. Göra om och rättelse utgör nämligen samma "sak" enligt HFD.

Om den klagande leverantören ser att det finns både grund för rättelse (till exempel att vinnaren ska diskas) och göra om (till exempel fel i utvärderingsmodellen) är det taktiskt rätt att inte framställa ett göra om-yrkande och att inte föra fram göra om-omständigheterna alltför tydligt. Likväl är det viktigt att ha med en del av dessa omständigheter för att eventuellt kunna åberopa dessa i kammarrätten. Risken klaganden löpte före HFD:s dom vara att göra om-omständigheterna inte skulle anses åberopade och att den nya talan därför inte kunde prövas.

Domen underlättar sådan taktisk processföring eftersom det nu är möjligt att undanhålla för domstolen att det finns upphandlingsfel som gör att upphandlingen bör göras om och föra fram dessa först i en senare instans. Visserligen är det viktigt att en överprövning är allsidig och att upphandlingar görs om när detta behövs och inte bara rättas. Likväl inbjuder HFD:s dom till mer segdragna och taktiskt upplagda överprövningar.

Eftersom överprövningsmål anses vara mer lika allmänna tvistemål än andra förvaltningsmål har officialprincipen mindre betydelse i överprövningsmål. Officialprincipen innebär att domstolen på eget initiativ kan föra in material i ett mål, men också förmå parterna att på olika sätt berika detta. Istället anses förhandlingsprincipen vara viktigare, dvs. det är parterna som har ansvaret för att på ett klart sätt redogöra för vad som yrkas och på vilka grunder. Av detta skäl ansåg nog de flesta (före HFD:s dom) att endast de omständigheter som åberopats till stöd för en leverantörs talan hos förvaltningsrätten kunde prövas i kammarrätten.

Som det är nu har domstolen, utöver parternas talan, små möjligheter att på eget initiativ klarlägga vilken typ av upphandlingsfel som kan föreligga. Samtidigt ger HFD:s dom minskat incitament till klaganden att i första instans klart och tydligt redogöra för felen i upphandlingen om klaganden riskfritt kan avvakta med omständigheter som visar att upphandlingen bör göras om.

Eftersom det krävs prövningstillstånd för prövning i kammarrätten finns det dock fortfarande en risk med att inte åberopa brister i förfrågningsunderlaget redan i förvaltningsrätten. En fråga med anledning av HFD:s dom är därför om det är möjligt att åberopa helt nya göra om-omständigheter i kammarrätten med följden att kammarrätten måste ge prövningstillstånd och sen pröva eller återförvisa målet till förvaltningsrätten?

5. Målnummer och domstol
Högsta förvaltningsdomstolens dom den 15 februari 2013 i mål nr 351-12.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026