FMV har upphandlat drift och underhåll av flygplanet SK60 och för första gången har man genomfört en så kallad OPS-upphandling, för ett helt materielsystem.
– I upphandlingar brukar vi ha krav på produkten, men den här gången ville vi köpa en tjänst och en tillgänglighet. Aldrig tidigare har ett så omfattande system överförts från offentlig till privat verksamhet inom försvarssektorn, säger Tomas Eriksson, projektledare och förhandlingsansvarig på FMV, som var med och genomförde upphandlingen.
I anbudsförfrågan ställdes 80 krav, varav 60 av dessa ställdes på tjänsten och resterande 20 på själva flygplanet.
– Principen är att flygplanet ska stå flygklart på avtalad tid med 95 procents sannolikhet. Det är Saabs sak hur det går till. Driftstörningar, reservdelar, modifieringar, allt blir en sak för leverantören, säger Tomas Eriksson.
En av de stora utmaningarna vid upphandlingen låg i att få fler konkurrerande aktörer att lämna anbud. Anbudsförfrågan annonserades därför även internationellt och flera aktörer visade intresse.
– Vi förberedde marknaden innan och gjorde bland annat riktade utskick till potentiella anbudslämnare. Till slut var det bara Saab som kunde svara upp mot de ställda kraven, säger Tomas Eriksson.
Försvarsmakten och FMV har också lagt ner ett stort arbete på att ta fram ett eget referensalternativ, som visar hur man kan rationalisera den egna verksamheten. Referensalternativet har sedan fungerat som måttstock mot leverantören.
– På det sättet kan vi se att vi faktiskt gör besparingar genom att lägga ut drift och underhåll på Saab. Och trots ett anbud fanns det ändå konkurrens, eftersom vi hade tagit fram ett referensalternativ, säger Tomas Eriksson.
Försvaret räknar med att göra en besparing på 30 procent, genom den här affären.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer