Prioriteringarna är tydliga i det budgetförslag som Region Stockholms blågröna styre nu lagt och som omsluter 113 miljarder med en resursökning på drygt 2 miljarder kronor för vård och kollektivtrafik.
-Vi sätter vården och kollektivtrafiken i främsta rummet. Läget är tufft med vikande skatteintäkter, ökande skatteutjämning och effekterna av covid-19 på vår ekonomi. Vi effektiviserar och prioriterar för att varje skattekrona ska användas på bästa sätt och till nytta för invånarna, säger moderata finansregionrådet Irene Svenonius.
-Vård och kollektivtrafik prioriteras, administration, lokaler och upphandlingar ska kosta mindre. Politiken bantas med över 100 uppdrag. Hellre fler sjuksköterskor än politiker.
Den nya inköpspolicy som klubbades 2018 – med fokus på kategoribaserade inköp – lade grund för det sparbeting som nu ska gälla för inköp.
I budgeten sätts en målsättning att kategoriansvariga nämnder och bolag ska uppnå kostnadsminskningar om tio procent inom tre år från det att arbetet inom respektive kategori påbörjats.
Region Stockholm tar i budgetförslaget även ställning till den samordnade upphandling av hyrpersonal som SKR planerar.
Det blågröna styret vill se en avsiktsförklaring om att Region Stockholm ska delta, förutsatt att minst 15 regioner ingår i samarbetet för ett gemensamt ramavtal.
En sådan lösning skulle enligt Region Stockholm göra regionerna till en stark och tydlig kravställare och ge rimligare priser, högre kvalitet, bättre leverans och ”på sikt förutsättningar för en seriösare bemanningsbransch”.
Regionfullmäktige i Stockholm fattar beslut om budgeten 17-18 november.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer