Mariestads kommun arrangerade i somras ett seminarium under Almedalsveckan. Temat var test- och demonstrationsplatsers betydelse för utvecklingen av klimatsmarta lösningar och förnyelse av svensk industri. Under veckan visade Mariestads kommun två helt nya svensktillverkade, mindre eldrivna fordon, en buss och en distributionsbil. Dessa kommer att delta i ett unikt test som utförs på elvägar i stadsmiljö i samarbete med Lunds universitet.
Projektet arbetar med en teknik med laddskenor på vägen som kan användas av både små fordon, men även bilar och stora fordon som bussar och lastbilar. Det speciella är att skenorna både kan användas för laddning stillastående och under färd.
– Tekniken kommer att revolutionera användningen av elfordon med obegränsad räckvidd utan laddstopp, sa Mats Alaküla, professor vid Lunds universitet, under Almedalsseminariet.
Under paraplynamnet ”Test- och demonstrationsplats Mariestad” samlas, förutom Electric village-projektet, även andra aktiviteter för att utveckla och testa produktion, lagring och användning av grön energi. Det planeras även samordning av produktion av sol- och vindkraft med tillverkning, lagring och tankning av vätgas.
Efter ett anonymt tips till Konkurrensverket ska nu upphandlingen av tre av de eldrivna fordonen samt en vätgasstation, som kostat kommunen 7,6 miljoner kronor, granskas. Totalt har kommunstyrelsen i Mariestad avsatt 25 miljoner kronor för projektet Electric village.
Kommunen har varken avropet ramavtal eller gjort någon offentlig upphandling när fordonen och vätgasstationen införskaffades. I stället hänvisar kommunen till kapitel 4 paragraf 7 i LOU som bland annat medger undantag för “varor som framställs endast för forsknings-, studie- eller utvecklingsändamål, och kontraktet inte syftar till vinst eller till att täcka forsknings- och utvecklingskostnader och under förutsättning att det inte försämrar möjligheten till konkurrens vid en senare kontraktstilldelning som i första hand har ett sådant syfte”.
Johan Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Mariestad, sa följande under Almedalsveckan:
– Ska svenska företag klara omställningen till ett koldioxidfritt samhälle, så måste vi inom den offentliga sektorn vara med och ta vårt ansvar. Detta kan vi göra till exempel genom innovationsupphandling och att medverka i testbäddar tillsammans med akademi och näringsliv.
Enligt uppgifter till Mariestads tidning vill Konkurrensverket bland annat ha svar på följande frågor:
• Vem ansvarar för utförandet?
• Vad är kommunens ansvar?
• På vilket sätt är lösningarna som ska testas otraditionella eller innovativa?
• Varför har inte dessa kunnat tillgodoses av någon annan än den aktuella leverantören?
• Vilken marknadsundersökning har genomförts inför valet av fordon?
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer