Torsdagens artikel på Upphandling24.se, ett referat av en artikel med Mathias Sylvan på Forskning.se, anser han fick en olycklig utformning.
– Detta gäller inte minst rubriksättningen. Men den ger mig samtidigt chansen att än en gång framhålla det jag alltid betonar, nämligen att jag inte uppmanar myndigheter att ställa politiska krav i offentlig upphandling. Jag uttalar mig endast om vad man får göra, inte vad man bör göra, säger Mathias Sylvan till Upphandling24.
Han menar att EU:s regler om offentlig upphandling ger generösa möjligheter att ställa miljökrav, sociala krav och djurskyddskrav.
– Det är också tillåtet att införa valfrihetssystem eller reservera upphandlingar på välfärdsområdet för icke-vinstsyftande organisationer eller särskilda driftsformer vars främsta syfte är social och yrkesmässig integration. I den svenska debatten har det påståtts annat. Men det är felaktigt, vilket inte minst EU:s nya LOU-direktiv visar, säger Mathias Sylvan.
Han pekar vidare på möjligheterna att begränsa bruket av lägsta pris-upphandlingar.
– Jag påstår inte att EU:s nya LOU-direktiv förbjuder lägsta pris som grund för utvärdering. Däremot ger direktivet medlemsstaterna möjligheten att förbjuda eller begränsa bruket av lägsta pris-upphandlingar, en möjlighet som den svenska lagstiftaren valt att inte utnyttja.
– Jag är också kritisk till den svenska implementeringen och tillämpningen av EU:s regler för upphandling av välfärdstjänster, liksom jag är kritisk till domstolarnas ovilja att lyfta upphandlingsmål till EU-domstolen, säger Mathias Sylvan.
Avslutningsvis påpekar han att han normalt inte uttalar sig i medier i sin egenskap som jurist på Lidingö stad utan i sin andra roll som konsult och fristående debattör.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer