Upphandlingschef till SKL Kommentus Inköpscentral

Ta chansen att göra skillnad på riktigt och påverka framtiden tillsammans med oss!

SKL Kommentus Inköpscentral – det är där det händer
SKL Kommentus Inköpscentral genomgår en förändringsprocess där vi ökar fokus på våra kunder och deras behov samt marknadens möjligheter att tillsammans med oss lösa dessa. Våra ledord, Nyfikna, Schyssta, Vassa och Relevanta är vad som leder oss i detta förändringsarbete som tagits emot mycket väl av både våra kunder och marknadens aktörer. Vi växer så det knakar och söker nu en ny Upphandlingschef. Är det någonting vi är extra stolta över så är det våra medarbetare. Genom att ha lyckats rekrytera många kompetenta medarbetare jobbar vi tillsammans mot framtiden och vårt mål om att bli Sveriges bästa arbetsplats.

Våra kunder – de som vi lever för
Alla kommuner, regioner och deras bolag är våra kunder, idag ca 1000 stycken. Vi ägs dessutom av Sveriges Kommuner och Landsting SKL, så vi ägs av våra kunder – det innebär en hel del som du säkert förstår. Vi servar idag våra kunder med ca 100 ramavtal som vi förvaltar och driver kategoristyrt.  Vi har även dynamiska inköpssystem (DIS) för bränslepellets och elenergi rullande – något vi var först i Sverige med.

Upphandlingschef SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) – är vad vi behöver
Med kunden i ständigt fokus har vi organiserat oss i sex avdelningar: Kategoristyrning, Upphandling, Inköpsservice, Hållbarhet, Stockholms Inköpscentral (STIC) och Strategiska relationer.  Upphandlingsavdelningen har ca 17 medarbetare i Stockholm, Göteborg och Malmö varav majoriteten sitter i Stockholm, som stöd har du också en biträdande Upphandlingschef som är placerad i Malmö som du kommer ha ett nära samarbete med. Vi arbetar i kategoriteam under hela avtalsperioden där upphandlingsavdelningen ansvarar för att utifrån kategoriteamens marknads- och behovsanalyser leda arbetet med att ta fram förstudier och göra upphandlingar. Våra ramavtalsupphandlingar ska förutom att skapa en affärsmässig nytta även bidra till ett hållbart samhälle och upprätthålla en väl fungerande marknad – något som kräver att vi hela tiden ligger i inköpens framkant, utmanar processer, förstår våra marknader och är genuint intresserade av vad våra kunder gör.

Vad du förväntas göra – din arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag ligger framförallt i att leda arbetet på upphandlingsavdelningen, tillse att medarbetarna har de resurser de behöver för att kunna utnyttja sina potentialer till fullo, samt vidareutveckla processer som gör att vi tillsammans kan jobba smartare och få ännu bättre kontroll och kvalitet i våra upphandlingar.

De kommande åren kommer en stor del av arbetet att ligga på att vidareutveckla och effektivisera verksamheten – skapa en flexibilitet i vårt arbetssätt som gör att vi kan möta våra kunders framtida utmaningar snabbare. Du förväntas därför att tillsammans med dina medarbetare ta fram, utveckla och samordna arbetssätt för vår upphandlingsprocess, med fokus på att säkerställa kvalitet i våra ramavtal likväl skapa ett snabbt och flexibelt tillvägagångssätt – inte lätt men något vi är övertygade om är nyckeln till fortsatt framgång.

Vårt kundfokus kräver en god förmåga att skapa dialog och samverkan mellan kunder, leverantörer, potentiella anbudsgivare och förstås medarbetare så att det skapas en delaktighet och förståelse för de övergripande frågorna. Du ingår i ledningsgruppen för Affärsområde Ramavtal och förväntas där även att bidra till hela affärsområdets utveckling – därför tror vi att rollen är placerad i Stockholm.

Vad vi tror du behöver kunna – att ha med i bagaget
Vi ser att du har erfarenhet som chef, gärna som upphandlings- eller inköpschef. Du trivs och känner  trygghet i ledarrollen och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Det är därför viktigt att du är prestigelös och gillar att jobba tillsammans med andra människor, kombinerat med att självständigt kunna planera, utföra och utveckla ditt arbete på ett strukturerat sätt.

Detta är ett ledarskapsjobb där du verkligen behöver kunna förstå hur upphandlings- och inköpsprocesserna fungerar på en marknad och vad som får en affär att gå i lås – kunna tolka, analysera och jobba fram förbättringar. Vi tror därför att det är viktigt att du har ett intresse för våra kunder och att du vet hur det fungerar i en kommun eller region. Du måste ha god kunskap och erfarenhet av att arbeta med upphandlingsreglerna – LOU. Erfarenhet av att utveckla inköpsorganisationer och att kunna leda i förändring ser vi som meriterande att ha med sig.

Förutom ovan ser vi också att du har en relevant akademisk utbildning med i bagaget.

Nyfiken – då har du kommit rätt
Är du intresserad så se till att skicka in din ansökan så snart som möjligt, sista ansökningsdag är 15 september. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Eller vet du någon som skulle passa ännu bättre? Berätta för dem.

Kontakt
Daniel Yousefi
HR-ansvarig & gruppchef- SKL Kommentus


Sista ansökningsdag
15 september

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *