Åklagarmyndigheten söker Upphandlare

Om jobbet

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste?

Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet. Nu söker vi en upphandlare till Åklagarmyndighetens huvudkontor i Stockholm.

Din viktiga vardag- dina arbetsuppgifter

Tjänsten är placerad på upphandlingsenheten vid ekonomiavdelningen som ansvarar för myndighetens upphandlings- och inköpsfrågor. Du kommer ingå i ett team med andra upphandlare som arbetar i nära samverkan med övriga delar av organisationen.

Som upphandlare kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara:

– Planera och genomföra upphandlingar inom ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU)
– Förvalta och följa upp ingångna avtal
– Delta i arbetet med e-handel och hantera prislistor m.m. i samband med leverantörsanslutningar
– Ge stöd och råd till verksamheten i upphandlingsfrågor
– Du kommer att ha kontakter både inom och utanför myndigheten.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Vi söker dig som har:

– Slutförd eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
– Kunskap om lagar och förordningar som gäller vid offentlig upphandling
– Erfarenhet av arbete med upphandlingsfrågor inom offentlig sektor, t.ex. genom genomförd och dokumenterad praktik på minst 6 månader
– Intresse av arbete med upphandling och inköp
– God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
– Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta självständigt som upphandlare inom offentlig sektor.

Du tycker det är roligt att samarbeta med andra, har ett konsultativt arbetssätt och gillar att arbeta i ett högt tempo. Arbetet kräver god social förmåga, noggrannhet och servicekänsla. Du är initiativrik, strukturerad och har ett affärsmässigt förhållningssätt. Du kan företräda myndigheten inom ditt ansvarsområde både internt och externt och bidra till att myndighetens upphandlingar genomförs på ett affärsmässigt och juridiskt korrekt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

I rekryteringsprocessen tillämpar vi yrkesrelaterade tester, vilket innebär att slutkandidater kommer att erbjudas lösa ett upphandlingsrelaterat fiktivt case och presentera sin lösning under slutintervjun.

Om anställningen

Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Hos oss möter du en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!
Ansök senast den 19 mars.

Kontakt
Josefine Henäng, personalhandläggare, 010-562 50 42
Irina Svensson, upphandlingschef, 010-562 62 02
Emma Berge, facklig kontaktperson Saco-S, 010-562 63 33
Pernilla Adolfsson, facklig kontaktperson OFR/S, 010-562 58 95


Sista ansökningsdatum: 2021-03-19

Referensnummer: ÅM2021-506

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *