Kammarkollegiet, Stockholm
Har du intresse för ekonomisk analys och verksamhetstyrningsfrågor med flerårig erfarenhet från en roll som controller eller liknande? Då kan vi erbjuda dig en spännande tjänst på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet. Det är en självständig, omväxlande och utmanande nyckelroll, där du får möjlighet att bidra med din kompetens och utveckla både ditt eget arbete och vår verksamhet tillsammans med ledningsgrupp och engagerade kollegor!
Ett av myndigheten Kammarkollegiets regeringsuppdrag är att ansvara för den statliga inköpssamordningen. Inom Kammarkollegiet är det avdelningen Statens inköpscentral som ansvarar för genomförandet dvs. upphandling och förvaltning av samordnade ramavtal som är avsedda för andra statliga myndigheter och även för kommuner och regioner inom området IT och telekom. Vi upphandlar och förvaltar idag ca 2400 ramavtal inom ett 44-tal avtalsområden med 830 leverantörer. Avdelningen består av fyra enheter och en mindre stab direkt underställd avdelningschefen. Staben ansvarar för avdelningsadministration, systemförvaltning och controlling.
Arbetsbeskrivning
Som avdelningscontroller på Statens inköpscentral arbetar du med att analysera verksamhetens resultat verksamhetsmässigt och ekonomiskt gentemot mål och budget. Du medverkar i utarbetande av myndighetens årsredovisning och analyserar och följer upp avdelningens resultat samt leder, utvecklar och följer upp processer för intern kontroll. Du är avdelningens kontaktpunkt mot Kammarkollegiets centrala ekonomiavdelning. Vidare ansvarar du för att kvaliteten i data i våra verksamhetssystem upprätthålls och för att analysera och utveckla rapporter och nyckeltal. Som controller är du också ett stöd för avdelnings- och enhetscheferna i arbete med analyser, utvärderingar, verksamhetsplanering, budget, prognoser samt avdelningsgemensamma styrdokument. Du har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet.
Kammarkollegiet använder ekonomisystemet Unit4 ERP och Statens inköpscentrals medarbetare redovisar sin tid i systemet. Du ansvarar som controller för avdelningens registerhantering i Unit4 ERP omfattande leverantörsuppgifter, avtalsinformation, projekt, användare och resurser, samt vid behov stöd till avdelningen i tidrapporteringsmodulen.
Statens inköpscentrals verksamhet är till 100 % avgiftsfinansierad. Våra avgifter baseras på den omsättningsredovisning som inkommer från våra leverantörer kvartals- eller halvårsvis och du ansvarar som controller, i samverkan med kollegor på staben, för sammanställning och leverans av fakturaunderlag till Ekonomiavdelningen som hanterar avdelningens externa fakturering.
Du sammanställer och utvecklar de rapporter som efterfrågas av verksamheten såsom underrättelser om avsteg, omsättningsredovisning, utfallsrapporter m.m.
Du kommer att ha placering på vårt nya, moderna och välkomnande kontor i Gamla stan, Stockholm, där vi arbetar flexibelt både på kontoret men också med möjlighet till distansarbete upp till 49 procent.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har:
- akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande, för tjänsten relevant, område
- flera års erfarenhet av arbete som controller, med revisionsarbete, internkontroll eller liknande där du arbetat strategiskt med analyser, rapporter och framtagande av beslutsunderlag gällande både verksamhets- och ekonomistyrningsfrågor
- hög digital mognad och goda kunskaper i Officepaketet i synnerhet i Excel
- aktuell kunskap om de affärssystem och uppföljningssystem som finns på marknaden
- god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
Meriterande:
- erfarenhet av verksamhetsutvecklingsarbete omfattande system och processer
- erfarenhet av att arbeta inom eller med offentlig verksamhet och inom ramen för offentlig styrning
- erfarenhet av att arbeta i Unit4 ERP
Som controller hos oss har du god förmåga att nå resultat genom självständigt arbete men ser ett värde i samverkan och uppvisar mycket god samarbetsförmåga. Du är prestigelös och kan snabbt skifta fokus från strategiska till mer operativa frågor. Du tycker om att hitta nya lösningar och effektivisera arbetsprocesser och bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet såväl i den egna gruppen som på avdelningen i stort. Du har mycket god analytisk förmåga och förstår hur analyser bidrar till verksamhetens utveckling. Du omsätter information pedagogiskt i både skrivna och muntliga redovisningar.
Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Mer information
Tillträde snarast. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV och personligt brev, senast den 19 april 2022.
Kontaktpersoner
Om du har några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, är du välkommen att kontakta:
Anna Clara Wittgren, avdelningschef, Statens inköpscentral e-post anna.clara.tornvall.wittgren@kammarkollegiet.se
Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 – 700 08 48
Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Läs mer på www.kammarkollegiet.se