Sollentuna kommun
Vi i Sollentuna kommun har höga ambitioner i våra inköps- och upphandlingsprocesser. Vårt fokus är att göra Sollentuna lite bättre varje dag för våra invånare och för alla våra medarbetare. Vår vision är att bli Sveriges mest attraktiva kommun. Ständiga förbättringar, kartlagda processer med tydliga roller och tydligt ansvar, både inom enheten och för våra beställare, hjälper oss att uppnå den visionen.
Nu söker vi en erfaren, driven och affärsmässig upphandlare för ett kommunövergripande uppdrag. Du kommer ingå i ett engagerat, socialt och drivet team som arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö.
Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Inköpsenheten ingår organisatoriskt i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret. Enheten består av inköpschef och fjorton kompetenta och trevliga kollegor; upphandlare, entreprenadupphandlare, upphandlingsstrateg, inköpsstrateg, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller samt avtalscontroller.
Arbetsuppgifter
Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och med objektsupphandlingar av skiftande slag på uppdrag av interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen.
Som upphandlare och projektledare i upphandlingar ansvarar du för planering och genomförande av upphandlingar avseende varor, tjänster och driftentreprenader med skiftande komplexitet. I nära samarbete med kravställarna i verksamheterna arbetar du självständigt med olika upphandlingsuppdrag. Arbetet omfattar hela inköpsprocessen från behovs- och marknadsanalyser, upprättande av upphandlingsdokumentation, annonsering, utvärdering av inkomna anbud, avtalsskrivning, diarieföring, implementering till avtalsuppföljning.
Exempel konkreta arbetsuppgifter som ingår:
- Upphandling av ramavtal för hela organisationen.
- Ta rollen som upphandlingspecialist i olika upphandlingsprojekt i samarbete med kommunens olika kontor.
- Ha ett särskilt ansvar för socialkontorets upphandlingar.
- Ge råd och stöd i upphandlings-, avrops och avtalsfrågor.
- Genomföra förnyade konkurrensutsättningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik eller strategiskt inköp alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. Du behöver erfarenhet av att arbeta som projektledare eller likvärdigt utifrån ett upphandlingsperspektiv, praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete/inköpsarbete/anbudsarbete, god svenska i tal och skrift liksom goda kunskaper och erfarenhet av Office-paketet.
Det är meriterande om du dessutom har praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete/ inköpsarbete/anbudsarbete inom individ- och familjeomsorg, erfarenhet av att jobba i upphandlingsverktyget Kommers samt av att ha arbetat i en politisk styrd organisation.
Denna tjänst innebär samarbete med många olika grupperingar både internt och externt vilket innebär att du behöver ha god kommunikativ förmåga samt är lugn, uppmärksam och tillmötesgående. Vidare tror vi att du tar egna initiativ, agerar efter egen övertygelse samt planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Vi erbjuder
Som upphandlare har du en viktig roll när inköpsenheten utvecklas, vi står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet, vilket ger dig stora möjligheter att påverka. För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.
Övrigt
Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning. I denna rekrytering görs bakgrundskontroll för slutkandidater.
Välkommen med din ansökan!