Erfaren Upphandlare till Linköpings kommun

Verksamhetsstöd och service

På förvaltningen Verksamhetsstöd och service finns kommunens interna tjänster och servicefunktioner samlade. I vår mångfasetterade förvaltning ingår verksamheterna Ekonomiservice, Löneservice, HR-service, Kontakt Linköping, LKDATA, Upphandling och inköp, eLärandeCenter och Stadsarkivet. Att arbeta inom Verksamhetsstöd och service innebär att du är med och bidrar till utvecklingen av kommunens verksamheter och kommunövergripande servicelösningar. För att säkerställa en god och användbar service strävar vi ständigt efter att ligga i framkant – oavsett om det gäller att lösa våra kunders utmaningar, hitta nya effektiva metoder eller digitalisera processer.

Om arbetsplatsen

Linköpings kommun köper varor, tjänster och entreprenader för flera miljarder kronor varje år. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla kommunens mål och bidra till en ekonomisk, social och ekologisk hållbar utveckling.

Upphandling och inköp är en nyetablerad verksamhet i Linköpings kommun med för tillfället 15 medarbetare. Tidigare ingick kommunens upphandlingsverksamhet i ett kommunalförbund under namnet Upphandlingscenter, vilket var ett samarbete mellan Norrköpings och Linköpings kommun. Sedan 1/1 2020 har dock respektive kommun etablerat egna upphandlingsfunktioner. I det uppstartsskede som Upphandling och inköp är inne i befinner vi oss även i en expansiv utvecklingsfas där du får möjlighet att vara med och påverka vår utveckling. Därför söker vi nu en erfaren upphandlare som kan bidra med sina erfarenheter.

Placeringen är Storgatan 50 i centrala Linköping och till årsskiftet 21/22 sker en flytt till nybyggda och aktivitetsbaserade lokaler i Ebbepark, en ny stadsdel där innovativa och sociala miljöer växer fram med närhet till naturen.

Arbetsbeskrivning

Som upphandlare i Linköpings kommun drivs du av att göra en god affär där verksamheten får kvalitet till rätt pris samtidigt som du ser till att affären bidrar till en social och ekologisk hållbar utveckling. För att uppnå detta samverkar du med kravställare och olika expertfunktioner företrädesvis från kommunens förvaltningar.

Du har en styrande, konsultativ och stödjande roll gentemot verksamheterna, varför vi ser att flerårig erfarenhet av upphandlingsarbete är ett krav för den här tjänsten. Arbetet kräver taktiskt och strategiskt tankesätt samt en hög grad av affärsmässighet i kombination med fokus på det juridiska perspektivet. Du kommer i rollen som upphandlare hos oss att göra flera olika typer av upphandlingar av främst tjänster.

Kvalifikationer

För tjänsten krävs att du har högskoleutbildning eller YH-utbildning med relevant inriktning, alternativt motsvarande kunskap förvärvade genom yrkeserfarenhet. Har du högskoleutbildning med juridisk inriktning ser vi det som meriterande, liksom utbildning inom offentlig Upphandling (LOU). Vidare är det ett krav och väsentligt för den här tjänsten att du har flerårig yrkeserfarenhet inom upphandling. Vi ser det som önskvärt att du har yrkeserfarenhet inom tjänsteupphandling och offentlig upphandling.

Du har god förmåga att uttala dig på svenska i tal och skrift då du kommer formulera tydliga krav mot anbudsgivare. Förmåga att hantera kalkylprogram och ordbehandlingsprogram är ett krav och erfarenhet av E-upphandlingsverktyg är meriterande. För att bli framångsrik i tjänsten krävs att du har kunskap om Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) och avtalsrätt.

Som upphandlare är du trygg och stabil och har mod att agera efter din övertygelse. Du har god förståelse för hur människor tar till sig budskap och anpassar med tydlighet information till mottagaren. Du är självgående och har lätt för att skapa kontakter och är social och utåtriktad i yrkesmässiga sammanhang. Strukturerad, planerad och organiserad är egenskaper som beskriver dig som person och du arbetar utifrån ett serviceinrikat synsätt. Du är väl insatt i upphandlingsarbete, där din förståelse för de fackmässiga termerna i arbetet är särskilt bra och du underhåller kontinuerligt din specialistkunskap.

Inget personligt brev i din ansökan

Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.

Information om tjänsten

Tillträde: 1/9 eller enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Ansök senast den 10 Maj 2021.

Om Linköpings kommun

Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt. Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Somarbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Kontaktperson
Jörgen Svensson, Verksamhetschef, jorgen.j.svensson@linkoping.se, 013-20 73 78

Jennifer Wiktander, HR-konsult, Jennifer.Wiktander@linkoping.se, 013-20 84 72

Britt-Marie Sandström, Facklig företrädare Vision, britt-marie.sandstrom@linkoping.se, 013-20 71 40

Johanna Jungeklint, Facklig företrädare DIK, johanna.jungeklint@linkoping.se, 013-20 60 96

Eva Stjärnström Nilsson, Facklig företrädare, SSR, 013- 20 78 54


Sista ansökningsdatum: 2021-05-10
Referensnummer: 6821

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *