Hållbarhetscontroller till Upphandling och inköpsanalys i Stockholm eller Sundsvall

Ansvar och arbetsuppgifter
I din roll som hållbarhetscontroller samordnar och utvecklar du arbetet med att tillämpa hållbarhetskrav inom Försäkringskassans upphandlingar och avtal. Tjänsten är nyinrättad och du kommer ha ett nära samarbete med enhetens avtalscontroller och inköpscontroller.

Som hållbarhetscontroller kommer du vara placerad inom verksamhetsområde Upphandling och inköpsanalys, där upphandlingschefen är din närmaste chef. Verksamhetsområdet ansvarar för upphandlingar och avrop till hela Försäkringskassan samt elektronisk handel och travel management. Totalt arbetar 26 personer inom områdets tre team. Två team hanterar upphandlingar och det tredje teamet, där tjänsten som hållbarhetscontroller kommer ha sin placering, består av upphandlingsstöd i form av upphandlingsstrateg, inköpscontroller, avtalscontroller, e-handelsadministratör, inköpskoordinator, administrativt stöd samt Travel manager. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande då arbetet kan innebära att du kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att i dialog med uppdragsgivare självständigt kunna ta fram, formulera samt utvärdera relevanta hållbarhetskrav inom ramen för LOU och myndighetens hållbarhetsarbete. Du ansvarar för att identifiera, planera för och genomföra uppföljningsaktiviteter för att säkerställa att ställda krav i upphandlingen följs samt vilken effekt dessa får i förhållande till myndighetens hållbarhetsmål. I rollen som hållbarhetscontroller bidrar du till myndighetens årliga rapportering till Naturvårdsverket samt myndighetens egna uppföljningsmål rörande upphandling. Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom och utom myndigheten.

För att lyckas i tjänsten behöver du vara strukturerad och tycka om att arbeta både med operativa och strategiska hållbarhetsfrågor, då arbetet innebär att ge stöd till verksamhetens beställare och enhetens upphandlare både i löpande upphandlingsarbete och utvecklande av strategier inom enskilda inköpskategorier. Då dina kollegor och samarbetspartner finns spridda inom organisationen och landet är det viktigt att du har möjlighet att anpassa ditt arbetsätt till detta för att utveckla relationer och samarbetsformer.

Vill du göra skillnad och arbeta med kravställning i upphandlingsfrågor och avtalsuppföljning med fokus på hållbarhet hos en av landets största myndigheter? Välkommen med din ansökan!

Vi söker dig som

  • har lämplig examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
  • har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
  • har goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift
  • är proaktiv och van vid förändringsarbete
  • har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av att arbeta med revisions- /kvalitetskontrollarbete eller liknande
  • har kunskap om förordning (2009:907) om miljöledning i statlig myndighet
  • har kunskap inom annan relevant miljölagstiftning
  • har kunskap av Agenda 2030
  • har erfarenhet av avtalsuppföljning
  • har erfarenhet av upphandlingsarbete enligt LOU
  • har förmåga att på ett självständigt sätt arbeta konsultativt samt skapa kontakt och förtroende.Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Den formella tjänsten heter Controller. Provanställning kan tillämpas. Resor kan förekomma i tjänsten. Då vi vill skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid, erbjuds du en mix av arbete både på kontor och på distans, som är anpassat efter individen och verksamhetens behov. Placering för tjänsten är i Stockholm eller i Sundsvall. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20:e november 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.


Ansök senast: 20 november 2022

Kontakt
Chef: Catarina Wireklint, tel 010- 111 90 36 (för frågor om tjänsten).
HR-specialist: Peter Olgeson, tel 010-112 68 75 (för frågor om rekryteringsprocessen).

Fackförbundet ST: Marita Lantto, tel 010-119 52 48, Saco-S: Cecilia Silverson, tel 010-115 26 18, Seko: Johanna Grundström, tel 010-115 30 44.

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb