Inköpare som vill göra skillnad på riktigt till Polisen

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp Inköp och avtal söker vi nu en inköpare som är engagerad, prestigelös och serviceminded. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. 

IT-inköp ansvarar för Polismyndighetens inköpsverksamhet inom IT-området samt juridisk expertkompetens inom relevanta rättsområden såsom integritetsskyddslagstiftning, upphandlingslagstiftning, licensrätt, avtalsrätt och liknande IT-rättsliga områden. IT-inköp har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med IT-lösningar.

I dagsläget består IT-avdelningen av drygt 1 100 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU.

Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för mer än 2,5 miljarder kronor vilket uppgår till drygt 30% av myndighetens totala inköpsvolym.

Sektionen it-inköp består av tre grupper som har som uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidare utveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp.

Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och med möjlighet att arbeta på distans några dagar per vecka. Vi har goda förutsättningar för att utöva friskvård då vi har fri tillgång till gym, sporthall samt utrymme för återhämtning i våra lokaler. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid.

Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpare i en bred och varierad roll. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men även med specialister och produktägare inom IT-verksamheten. I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen kräver att du är prestigelös då du kommer att arbeta med gruppens samtliga förekommande uppgifter samt att du drivs av att vilja utvecklas och vill vara med och utveckla funktionen vidare.

Som inköpare hos oss innebär det bland annat att du:

  • Samordnar och handlägger beslutsunderlag inför inköp från befintliga avtal
  • Utreder och förhandlar möjlig förändring inom befintliga avtal samt upprättar handling för detta
  • Upprättar leverantörskontakter i samband med inköp såsom till exempel inhämtning av offert och produktinformation etc.
  • Aktivt arbete med avtalsförvaltning och leverantörsuppföljning
  • Sammanställer data till rapporter av olika slag
  • Genomför ekonomisk analys av leverantör och/eller kategori
  • Kategoriserar genomförda inköp samt analyserar inköpsmönster (spendanalys)
  • Arbetar aktivt med leverantörsutveckling
  • Vägleder och ger service i frågor om inköp till produktägare och övrig verksamhet
  • Identifierar och driver förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • minst två års utbildning inom inköp, upphandling, avtalsförvaltning eller annan motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna
  • flerårig erfarenhet från att ha arbetat som inköpare, inköpsansvarig, upphandlare, inköpskoordinator, avtals- eller inköpscontroller alternativt annan roll som Polismyndigheten bedömer likvärdig
  • erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal avslutas.
  • vana av att läsa och förstå avtal
  • en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på både svenska och engelska

Tjänsten kräver svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har: 

  • aktuell erfarenhet av arbete i upphandlings- och avtalssystemet Kommers
  • erfarenhet av offentlig sektor, LOU och LUFS
  • kunskap om – samt erfarenhet av avtalsförvaltning
  • goda kunskaper i inköpsanalys
  • kunskap och erfarenhet av arbete i Microsoft Access/Excel med stora datamängder inklusive att arbeta med Pivot (tabell och diagram)
  • erfarenhet av ärendehanterings- och/eller inköpssystem
  • vana att driva förändringsarbete
  • förhandlingsvana
  • erfarenhet av entreprenadupphandling och entreprenadavtal

Personliga egenskaper 
Arbetsuppgifterna ställer krav på personliga egenskaper som innebär att du behöver vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. 

Arbetsort: Stockholm
Tillträde: Enligt överenskommelse 

Funktion: Inköpare

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 20 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A221.987/2024 i mailets ärendemening. 

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten 
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen. 

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!


Ansök senast:
20 maj 2024

Kontaktpersoner:

Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn
010-564 18 15
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Kimberly Uvelid, kimberly.uvelid@polisen.se

Fackliga företrädare:
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn:
010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel
114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn:
010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb