Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm

Arbetsplatsbeskrivning

Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt fem miljarder kronor. Polisens inköpsverksamhet är också under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen.

Inköpsenheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här

Du tillhör juridikgruppen som stöttar hela inköpsenheten med ca 90 medarbetare i upphandlings- och avtalsrättsliga frågor. Polisens breda uppdrag gör att vi har åtta övergripande inköpskategorier inom exempelvis fordon, lokaler & service till forensiska och polisspecifika varor och tjänster. Vi har vår arbetsplats på Kungsholmen i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan.

Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här.

Arbetsbeskrivning

Som jurist i juridikgruppen på inköpsenheten arbetar du verksamhetsnära och stöttar hela enheten i upphandlings- och avtalsrättsliga frågor. Du är delaktig och kvalitetsgranskar vid strategiskt viktiga anskaffningar och är upphandlingsrättsligt stöd till enhetens ledningsgrupp.

Rollen innebär många kontaktytor och du samarbetar med strategiska inköpare, hyresjurister och andra jurister inom enheten och på myndigheten i stort. Du har vidare huvudansvar för kontakt med domstol.

Arbetsuppgifter är i huvudsak, men andra uppgifter kan också förekomma:

  • stödja i upphandlings och avtalsrättsliga frågor
  • granska upphandlingsunderlag
  • hantera överprövningar
  • omvärldsbevaka inom relevanta rättsområden
  • svara på interna/externa remisser
  • utbilda

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Jur.kand eller juristexamen
  • några års aktuell och relevant erfarenhet av kvalificerat arbete med avtal inklusive att ha upprättat, granskat och förhandlat avtal
  • erfarenhet av upphandlings- och avtalsrätt
  • mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • erfarenhet av LOU och/eller LUFS
  • erfarenhet av avtalsförhandlingar
  • erfarenhet av överprövningar i förvaltningsdomstol
  • kunskap inom entreprenadjuridik

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är leveransorienterad och förstår vikten av samarbete i positiv anda. Som person är du förtroendeingivande och agerar med gott omdöme. Du bidrar till god stämning och har lätt för att samarbeta.

Det är viktigt att du kan förmedla din juridiska sakkunskap på ett pedagogiskt sätt som är anpassat till mottagaren, du förväntas bl.a. föredra ärenden för inköpsenhetens ledning. Du ska vara en mycket god skribent samt ha en god förmåga att hålla muntliga presentationer.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är drivande och framåt, flexibel och har vana att arbeta såväl självständigt som i grupp. Utöver det ställer rollen krav på att du är strukturerad och noggrann.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Rollen kräver svenskt medborgarskap.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Fredrik Lundgren på 010-56 382 22 alternativt fredrik.lundgren@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Linnéa Nilsson på linnea-e.nilsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Andreas Johansson, SACO tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Funktion: Jurist inköp

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast tisdagen den 31 maj 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A270.190/2022 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A270.190/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök via e-post


Sista ansökningsdag: 31/5 2022

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb