Lunds kommun söker 3 upphandlare

Kommunkontoret

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Om oss

Enheten för Inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör Ekonomiavdelningen. Enheten består av totalt 6 upphandlare, 1 upphandlingsstrateg, 1 hållbarhetsstrateg, 1 upphandlingsjurist, 1 avtalscontroller och en inköps- och upphandlingschef.

Vi utökar nu vår enhet med ytterligare tre nya tjänster och en ersättningsrekrytering. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vår arbetsplats ligger mycket nära Centralstationen i Lund med goda kommunikationer.

Arbetsuppgifter

• Att självständigt genomföra både kommunövergripande och kommunspecifika upphandlingar av varor och tjänster
• Att dela med dig av gjorda erfarenheter till dina kollegor och till verksamheten
• Att arbeta med hela inköpsprocessen tillsammans med verksamheten
• Att leda och hålla i en aktiv leverantörsdialog och anordna träffar då upphandlade leverantörer får möjlighet att träffa verksamheten
• Att tillsammans med dina kollegor på enheten utbilda verksamheten i tillämpning av LOU, avtalstolkning och i hur upphandlat avtal ska användas
• Att driva in eventuella viten och feldebiteringar genom leverantörsdialog tillsammans med dina kollegor
• Att utbilda i hela inköpsprocessen och praktisk avtalstillämpning
• Att aktivt medverka till förbättringar i hela inköpsprocessen, inklusive interna styrdokument

Vi söker dig som

Vi söker dig som har arbetat minst 3 år som upphandlare, alternativt att du har arbetat med inköp i näringslivet. Vidare är du en god kommunikatör, van vid att leda projekt samt har ett affärsmässigt förhållningssätt både internt och gentemot våra leverantörer. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Du arbetar självständigt samtidigt som du bidrar aktivt till enhetens utveckling och har lätt för att samarbeta. Du har erfarenhet av hela inköpsprocessen; från behov och marknadsanalys – via upphandling – till avtalsuppföljning och avtalsförvaltning, inklusive leverantörsdialog. Vi leder även ett upphandlingssamarbete med kranskommuner och arbetar med att öka antalet tillgängliga ramavtal via e-handel.

Vi ser gärna att du har en bred erfarenhet av att genomföra upphandlingar av varor och tjänster. Nämn gärna exempel på genomförda upphandlingar/inköpsprojekt i din ansökan. Du får gärna ha erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete. Som person har du lätt för att knyta kontakter, är öppen, tillgänglig och analytisk.

Utbildning

Du har en universitetsexamen inom teknik, juridik, eller ekonomi eller annan relevant eftergymnasial utbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

Erfarenhet av att yrkesmässigt genomföra hela upphandlingsprocessen enligt LOU som upphandlare, anbudsgivare eller inköpare.

Förhandlingsvana.

Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation eller en större organisation med många intressenter.

Välkommen med din ansökan!

Antal tjänster
3

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: Efter överenskommelse

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2020-10-21
Referensnummer: 2020/853

Kontaktperson(er)

Jeanette Jacobsson, 046-359 42 39

Facklig(a) företrädare

Cecilia Åkesson Vision, 046- 359 70 39


Sista ansökningsdag
2020-10-21

Referensnummer
2020/853

 

Karriärbrev

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *