Lunds kommun söker en inköpsanalytiker

Kommunkontoret

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar cirka 260 medarbetare med att stödja politiska nämnder och förvaltningar i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Om oss

Enheten för Inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör Ekonomiavdelningen. Enheten består av totalt 6 upphandlare, 1 upphandlingsstrateg, 1 hållbarhetsstrateg, 1 upphandlingsjurist, 1 avtalscontroller och en inköps- och upphandlingschef.

Vi utökar nu vår enhet med ytterligare tre nya tjänster och en ersättningsrekrytering. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vår arbetsplats ligger mycket nära Centralstationen i Lund med goda kommunikationer. Inköp och upphandling söker därför dig som har följande profil:

Inköpsanalytiker – en helt nyinrättad roll varför du får stora möjligheter att påverka utformandet av tjänsten. Du arbetar med analys av inköp idag och har erfarenhet av att arbeta i ett inköpsanalyssystem. Du har förmågan att presentera statistik över genomförda inköp på ett enkelt och verksamhetsrelevant sätt, både ur en enskild förvaltnings perspektiv och ur ett helhetsperspektiv. Du tar fram nyckeltal, du mäter besparingar och följer upp dessa regelbundet. Du samarbetare med upphandlare och avtalscontroller för att analysera leverantörsbasen. Du kommer aktivt med förbättringsförslag och har förmåga att kommunicera ekonomiskt utfall med olika typer av verksamheter. Du kommer vara aktiv i att formulera krav för ett nytt inköpsanalyssystem och implementering av systemet.

Vidare är du en god kommunikatör, van vid att leda projekt samt har ett affärsmässigt förhållningssätt både internt och gentemot våra leverantörer. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Du arbetar självständigt samtidigt som du bidrar aktivt till enhetens utveckling och har lätt för att samarbeta. Du har erfarenhet av hela inköpsprocessen; från behov och marknadsanalys – via upphandling – till avtalsuppföljning och avtalsförvaltning, inklusive leverantörsdialog.

Arbetsuppgifter

• Stötta inköpschefen och övriga medarbetare på inköpsavdelningen med löpande resultatrapportering och sammanställning av rapporter, t.ex. löpande uppdatering av Mål och Måluppfyllnad
• Stötta i upphandlingsprocessen genom att sammanställa och analysera data och medverka till relevanta, faktabaserade beslutsunderlag, t.ex. spendanalys, marknadsanalys, totalkostnadsanalys
• Stötta behovsplanering genom att sammanställa data över intern efterlevnad av t.ex. tecknade avtal och beslutade sortiment
• Stötta leverantörsstyrningsprocessen genom uppföljning och utvärdering av leveransdata (t.ex. pris- och mängdavvikelser)
• Förvalta system för uppföljning och kontroll av inköpsvolymer
• Samarbeta med Ekonomi (Leverantörsreskontra) för att säkra hög transaktionseffektivitet och korrekt registervård, t.ex. styrning av leverantörsdatabasen
• Kontinuerligt utveckla kvalitet i underliggande dataunderlag och källor

Berätta gärna hur du har arbetat med inköpsanalys, vilka system du behärskar samt exempel på hur du skapat nytta för din nuvarande verksamhet

Vi söker dig som

Du har en universitetsexamen inom ekonomi, teknik, eller juridik eller annan relevant eftergymnasial utbildning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Övrigt meriterande

Det är meriterande om du har arbetat med upphandling tidigare.

Erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete.

Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation eller en större organisation med många intressenter.

Välkommen med din ansökan!

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön
Tillträde: Efter överenskommelse

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2020-10-21
Referensnummer: 2020/852

Kontaktperson(er)

Jeanette Jacobsson Inköps- och upphandlingschef, 046-359 42 39

Facklig(a) företrädare

Cecilia Åkesson Vision, 046-359 70 39


Sista ansökningsdag
2020-10-21

Referensnummer
2020/852

Karriärbrev

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *