Myndigheten för yrkeshögskolan söker upphandlare

Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).

Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.

Organisatorisk placering
Tjänsten är placerad på Enheten för rättsfrågor som består av 11 medarbetare, jurister, arkivarie, registratorer, utredare och upphandlare. Medarbetarna rapporterar till enhetschefen/chefsjuristen.

Arbetsuppgifter
Du kommer att ansvara för upphandlings- och inköpsfrågor tillsammans med vår nuvarande upphandlare.

I dina arbetsuppgifter ingår att planera och genomföra upphandlingar samt avrop från ramavtal. Arbetet bedrivs tillsammans med enheter inom myndigheten och du ansvarar för att upphandlingsprocessen sker i enlighet med LOU och övrig relevant lagstiftning.

Du formulerar, förvaltar och följer upp myndighetens inköp och avtal. Du identifierar och driver olika utvecklingsaktiviteter med rutiner, mallar och policys inom inköps- och upphandlingsområdet samt deltar i arbete med digitalisering och e-handel.

I arbetet ingår också att ge juridiskt stöd avseende upphandlings- och avtalsrättsliga frågor till medarbetare på myndigheten.

Krav på utbildning och erfarenhet

  • Högskole- eller universitetsutbildning med inriktning mot ekonomi eller juridik, lägst SeQF-nivå 6 eller annan kompetens som vi anser är likvärdig.
  • Flerårig dokumenterad erfarenhet av inköps- och upphandlingsarbete i offentlig verksamhet

Kunskapskrav

  • Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) samt avtalsjuridik

Meriterande 

  • Erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete
  • Erfarenhet av IT-upphandlingar.
  • Erfarenhet av att genomföra livscykelanalyser (LCA)

Kompetenskrav och personliga egenskaper
Vi söker dig som är analytisk och som självständigt kan planera och strukturera ditt arbete samt leverera lösningar. Du är uthållig med ett starkt driv och kan hantera situationer med förändrade förutsättningar. Du har hög integritet och gott omdöme. Du tycker om att arbeta i team och har en vilja att hjälpa andra. Du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tillsvidareanställning. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås

På grund av Corona pandemin arbetar de flesta av oss på distans och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler. Intervjuerna kommer ske digitalt.

Upplysningar
Vill Du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Carina Larsson tel. 010-209 01 88. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Åsa Grönhaug på tel. 010-209 01 34. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29 och för ST Ivan Knez, 010-209 01 47.

För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021. Du ansöker nedan via ”Sök Jobbet”.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.


Sista ansökningsdatum: 2021-03-07

Referensnummer: HR 2021/4

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *