Partille kommun söker strategisk inköp- och upphandlingsansvarig

Om arbetsplatsen

Partille kommun har idag nära 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.Arbetsuppgifter

Partille kommun står inför ett förändringsskede där du har en betydande roll och stor möjlighet att påverka hur kommunens inköps- och upphandlingsverksamhet utvecklas framöver.

Som inköps- och upphandlingsansvarig arbetar du både operativt och strategiskt med att leda och förbättra inköps och upphandlingsprocessen. Du ska leda ett team med två upphandlare en avtalscontroller och två e-handelsadministratörer, som du coachar och arbetsleder. Tjänsten som inköps- och upphandlingsansvarig finns på ekonomiavdelningen på upphandlingsenheten.

Som inköps- och upphandlingsansvarig direktrapporterar du till ekonomichef. Du samordnar och driver inköps- och upphandlingsprocessen inom kommunen, arbetar operativt med strategiska upphandlingar, gör analyser, följer upp avtal, leverantörer och den egna verksamheten tillsammans med upphandlare, avtalscontroller och e-handelsadministratörer. Du utvecklar och optimerar tillsammans med avtalscontroller och e-handelsadministratörer användningen av kommunens inköpssystem Proceedo samt arbetar med spendanalyser och kategoristyrning.

Din uppgift är att arbeta förebyggande, uppsökande och proaktivt för att utveckla rutiner och processer för upphandling och inköpsrelaterade frågor och ansvarar för utarbetande av policy och inköpsriktlinjer samt genomför internutbildning. Allt detta sker i nära samverkan med kommunens kommunledning och verksamhetsansvariga. Du ska vara teamets och kommunens expert och stöttepelare när det gäller inköps- och upphandlingsfrågor. Du tar också vara på upphandlingslagstiftningens möjligheter till innovation, alternativa upphandlingsformer och kreativa lösningar inom lagstiftningens ramar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av inköps- och upphandlingsfrågor inom offentlig verksamhet. Du är väl insatt i den offentliga upphandlingslagstiftningen samt inom upphandlingsjuridik. Du har akademisk utbildning, gärna inom ekonomi, juridik eller förvaltning alternativt motsvarande kunskaper förvärvat på annat sätt. Vi ser gärna att du tidigare har haft en ledande roll där du lett och drivit ett strategiskt förändringsarbete i en offentlig organisation eller liknande. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att lyckas i rollen som upphandlingsstrateg är du drivande, engagerad, ödmjuk, kommunikativ och har förmågan att leda och driva den operativa inköps- och upphandlingsprocessen.Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Erfarenhet: Erfarenhet krävs
Omfattning: Heltid
Löneform: Månadslön
Tillträde: I den här rekryteringen tillämpar vi löpande urval och intervjuer.
Antal jobb: 1
Sista ansökningsdag: 15 dec
Referensnummer: 225/20

Kontaktperson

Katarina Heglind
Ekonomichef

Övrigt

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Sista ansökningsdag
15 dec

Referensnummer
225/20

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *