Polismyndigheten söker Upphandlare till Inköpsenheten med placering i Malmö

BESKRIVNING AV ARBETSPLATS

Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, service, inköpsverksamhet och verksamheten som bedrivs vid ekonomienheterna inom en Polisregion eller en avdelning. Ekonomienheterna arbetar med frågor inom den finansiella styrningen. Funktionen ska säkerställa kvalitet i Polismyndighetens ekonomiska redovisning genom ett nära samarbete med funktionen redovisning vid Polismyndighetens administrativa center. Inköpsenheten har process- och funktionsansvar för inköp av varor och tjänster samt ansvar för att driva rättsliga tvister och processer avseende inköpsverksamhet, exklusive IT-området (som har en egen inköpsorganisation).

Från och med hösten 2019 kommer Inköpsenheten att fullfölja införandet av en kategoribaserad organisation.  Enheten organiserar sig med tre sektioner för produktion med två grupper i varje: polisspecifikt, HR/kommunikation, fordon, forensiskt/ekonomi/juridik samt lokaler & service.  Som övergripande enhetsstöd finns en sektion med två grupper innehållande E-handel, materialförsörjning/lager, utbildningar/behörigheter, information, verksamhetsutveckling och systemstöd. Dessa tillsammans med juridikgruppen, kommer att bistå kategoriteam och övriga medarbetare inom enheten.

ARBETSUPPGIFTER

I rollen som upphandlare ansvarar du för att genomföra kvalificerade varu- och tjänsteupphandlingar huvudsakligen inom HR och kommunikation området, dessa bedrivs nära processägaren och verksamheten (kravställaren) tillsammans med övriga i teamet t ex strateg och inköpare, med god kvalitet och hög serviceanda. Som upphandlare kan du också komma att  genomföra avrop genom förnyade konkurrensutsättningar. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt. Respektive team kommer att ansvara för inköpsstrategier, upphandling, inköp, uppföljning och avtalsförvaltning. Till stöd finns övergripande enhetsstöd.

KVALIFIKATIONER

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning
  • Genomfört upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) eller lagen om  upphandling inom försvars, – och säkerhetsområdet (LUFS) under senaste 3-5 åren
  • Goda kunskaper i MS Office
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

  • Erfarenhet av arbete med inköp i privat verksamhet
  • Erfarenhet av arbete i stor inköpsorganisation
  • Erfarenhet av kategoristyrd arbetsmetod för inköp

PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik. Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Vidare har du en god analytisk förmåga och ett strukturerat arbetssätt samt har förmåga att arbeta utvecklingsinriktat.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

KONTAKTPERSONER
Susanna Andersson, rekryterande chef, tfn  010-5617199

 Fackliga företrädare:
Anna Owens/Saco, tfn 076-767 44 70
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422

ÖVRIG INFORMATION:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 18 augusti 2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A343.989/2019 mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr xx/x via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

 Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se