SiS söker en Inköpsstrateg

Om arbetsplatsen
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb.

På huvudkontoret på Lindhagensgatan, Hornsberg i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare. Myndigheten växer och i december 2020 kommer huvudkontoret att flytta till nya lokaler i Solna Business Park.

Myndigheten har ca 3,1 mdkr i årlig omslutning och handlar varor och tjänster för ca 400 mkr per år.

Arbetsuppgifter
Har du kunskaper inom inköpsprocesser, e-handel och inköpsorganisatoriska frågor och vill fortsätta att utvecklas? Då har vi en intressant tjänst hos oss. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö där du tillsammans med andra bidrar till att Statens institutionsstyrelse (SiS) köper varor och tjänster på ett korrekt, affärsmässigt och effektivt sätt.

Till inköps- och upphandlingsenheten vid huvudkontoret söker vi nu en inköpsstrateg som vill fortsätta att utvecklas tillsammans med oss. Tjänsten är ny, vilket medför goda möjligheter för dig att sätta din egen prägel på rollen i samverkan med övriga på enheten.

I rollen arbetar du självständigt och i nära samarbete med företrädare för verksamheten med att utveckla myndighetens inköpsprocesser och e-handel. SiS kommer under 2021 att införa kategoristyrt inköp, och i ditt uppdrag ingår att implementera arbetssättet i myndigheten. Du kommer att medverka i olika arbetsgrupper för att driva utvecklingsfrågor rörande inköp och upphandling samt hålla interna utbildningar på inköpsområdet. Du har även en rådgivande funktion till SiS beställare samt handhar kontakter såväl internt som externt. Du kommer vidare att inneha rollen som förvaltningsledare för SiS e-handelssystem, bidra med material vid förstudier inför upphandlingar samt utgöra ett stöd för myndighetens avtalscontroller i dennes arbetsuppgifter.

Inköps- och upphandlingsenheten har ett centralt och övergripande ansvar för Statens institutionsstyrelses upphandlingsverksamhet, strategiska inköpsarbete, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning inom organisationen. Enheten bemannas för närvarande av sex medarbetare, men kommer att växa med ytterligare tre tjänster under 2020/2021.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp/logistik/upphandling eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms likvärdig
• Minst tre års sammanlagd operativ eller strategisk erfarenhet av att arbeta med inköp och/eller logistik
• Vana av att arbeta med inköpssystem
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Goda kunskaper i arbete med office-paketet

Det är meriterande om du har arbetat vid en statlig myndighet med en geografiskt spridd organisation samt har erfarenhet av förändringsarbete på inköpsområdet.

Du är:
För att trivas i rollen är du noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Du driver självständigt ditt arbete framåt och har ett flexibelt förhållningssätt när förutsättningarna ändras. Vidare trivs du med att arbeta såväl självständigt som i grupp och kommunicerar väl med kollegor som har olika bakgrund och kompetenser. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

Resor kan förekomma i tjänsten.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast möjligt, enligt överenskommelse
SiS tillämpar provanställning om 6 månader.

Ansökan
Ansök senast: 2020-12-22
Referensnummer: A990926

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via “Sök jobbet” i denna annons.

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontaktpersoner
Anja Gustin
Enhetschef
010-453 40 43

Carina Rydström
Rekryterare Randstad
073-343 41 51
carina.rydstrom@randstad.se

Fackliga företrädare
Lotta Hedeby
ST/OFR
010-453 40 06

Taina Niskala
Saco-S
010-453 40 35

Peter Kvist
Seko
010-453 41 09

Övrigt
SiS är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi satsar på intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid och bland förmånerna att arbeta hos oss ingår bland annat friskvårdsbidrag. Vi på SiS vill gärna ta tillvara de kvalifikationer som jämn könsfördelning, samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

I den här rekryteringen samarbetare vi med Randstad.

Välkommen med din ansökan!


Ansök senast
2020-12-22

Referensnummer
A990926

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *