SiS söker en senior upphandlare

Om arbetsplatsen
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. Det gör vi på särskilda ungdomshem och LVM-hem över hela landet. SiS verkställer även sluten ungdomsvård och finansierar forskning för att utveckla vården och behandlingen. I klartext är det vårt uppdrag att vända liv som präglats av utanförskap, missbruk och psykosociala problem. Därför spelar SiS en avgörande roll i vårdkedjan och ger hopp i svåra situationer. Att skapa den livsviktiga förändringen och möjligheten är inget vanligt jobb.

På huvudkontoret på Lindhagensgatan, Hornsberg i Stockholm, är vi ca 200 medarbetare fördelat på sex avdelningar. Tillsammans arbetar vi för att stötta och utveckla myndigheten med ca 4000 medarbetare. Myndigheten växer och i december 2020 kommer huvudkontoret att flytta till nya lokaler i Solna Business Park.

Arbetsuppgifter
Har du kunskaper inom offentlig upphandling och vill fortsätta att utvecklas? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst hos oss. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö där du tillsammans med andra bidrar till att SiS köper varor och tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt.

Till inköps- och upphandlingsenheten vid huvudkontoret söker vi nu en senior upphandlare som vill utvecklas tillsammans med oss. I rollen arbetar du självständigt och i nära samarbete med företrädare för verksamheten med planering och genomförande av upphandlingar enligt LOU. I de upphandlingsprojekt du ansvarar för kommer du att ha en sammanhållande och drivande funktion, och du kommer att delta i alla moment i upphandlingens genomförande, från marknadsanalys till det färdiga avtalet. Medverkan i olika arbetsgrupper och interna utbildningar på inköps- och upphandlingsområdet tillhör också arbetsuppgifterna. Tjänsten omfattar de flesta frågor inom upphandlingsområdet där även administrativt arbete med avtal och struktur ingår. Vi är en mindre enhet och du ges du möjlighet att arbeta brett och ta ett stort eget ansvar.

Inom enheten arbetar vi aktivt tillsammans för att utveckla vår inköpsverksamhet. Du deltar i det löpande utvecklingsarbetet av enhetens arbetssätt så att SiS köper varor och tjänster på ett korrekt, affärsmässigt och effektivt sätt.

Inköps- och upphandlingsenheten har ett centralt och övergripande ansvar för SiS upphandlingsverksamhet, strategiska inköpsarbete, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning inom organisationen. Enheten bemannas för närvarande av sex medarbetare, men kommer att växa med ytterligare tre tjänster under 2020/2021.

I enhetens uppdrag ingår i korthet:
• Planering och genomförande av upphandlingar
• Hantering av inköpsfrågor
• Upphandlingsjuridisk och avtalsrättslig rådgivning
• Upprättande och uppföljning av avtal
• Yttranden till domstolar
• Genomförande av interna utbildningar

Kvalifikationer
Du ska ha:
• Eftergymnasial utbildning (Exempelvis, KY- eller YH-utbildning) med inriktning mot upphandling/inköp
• Flera års praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete, dvs. att leda och genomföra upphandlingar
• Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling

Du bör ha :
Vi använder e-avrop och erfarenhet av att genomföra upphandlingar i e-upphandlingssystem är meriterande. Det är även meriterande om du har arbetat vid en statlig myndighet.

Du är:
För att trivas i rollen är du noggrann, strukturerad och ansvarstagande. Du driver självständigt ditt arbete framåt och har ett flexibelt förhållningssätt när förutsättningarna ändras. Vidare trivs du med att arbeta såväl självständigt som i grupp och kommunicerar väl med kollegor som har olika bakgrund och kompetenser. För att lyckas i rollen har du en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och lämplighet.

Resor kan förekomma i tjänsten.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast möjligt enligt överenskommelse
SiS tillämpar provanställning om 6 månader

Ansökan
Ansök senast: 2020-12-22
Referensnummer: A990920

Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via “Sök jobbet i denna annons.

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontaktpersoner
Anja Gustin
Enhetschef
010-453 40 43

Carina Rydström
Rekryterare Randstad
073-343 41 51
carina.rydstrom@randstad.se

Fackliga företrädare
Taina Niskala
Saco-S
010-453 40 35

Lotta Hedeby
ST/OFR
010-453 40 06

Peter Kvist
Seko
010-453 41 09

Övrigt
SiS är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att uppnå goda arbetsresultat. Vi satsar på intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid och bland förmånerna att arbeta hos oss ingår bland annat friskvårdsbidrag. Vi på SiS vill gärna ta tillvara de kvalifikationer som jämn könsfördelning, samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande.

I den här rekryteringen samarbetare vi med Randstad.

Välkommen med din ansökan!


Ansök senast
2020-12-22

Referensnummer
A990920

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *