Är du driven och gillar komplexa upphandlingar samt har ett genuint intresse för den goda affären? Har du goda kunskaper i LOU, erfarenhet av förhandling och viljan att utvecklas och arbeta med ständig förbättring? Vill du dessutom vara med på en spännande resa att utveckla Skånes Kommuners upphandlingsverksamhet? Då kan tjänsten som senior upphandlare hos oss vara rätt tjänst för dig!
VEM ÄR VI
Skånes Kommuner är en medlemsorganisation som styrs av våra skånska kommuners intressen. Vårt uppdrag är främst att samordna, samverka och vara en samlad röst för Skåne. Detta för att våra medlemmar ska kunna nyttja sin gemensamma styrka. Vi genomför upphandlingar värda cirka 2 miljarder SEK per år. Upphandlingsarbetet sker i nära samverkan med de skånska kommunerna och våra sakkunniga inom Skånes Kommuner.
I kollegialt samarbete identifierar vi kommunernas intressen och främjar samverkan samt skapar värde för de 33 skånska kommunerna.
ARBETSUPPGIFTER
I din roll som senior upphandlare hos Skånes Kommuner projektleder och driver du upphandlingarna i nära samarbete med våra medlemmar och sakkunniga där du leder och coachar dina kontakter utifrån ett serviceinriktat och strukturerat sätt genom hela upphandlingsprocessen.
Du kommer huvudsakligen arbeta med regionala upphandlingar av stor strategisk betydelse för de skånska kommunerna. I samarbete med kommunerna arbetar du fram underlag och genomför upphandlingar från initialt kravställande till avslut samt i förekommande fall avtalsförvaltning. I rollen ingår även att genomföra interna upphandlingar inom Skånes Kommuner.
Du ingår i ett team av upphandlare och tillhör avdelningen Ekonomi och upphandling med ekonomichefen som närmsta chef.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom upphandling, ekonomi, juridik, teknik alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har mer än fem års erfarenhet av att arbeta enligt LOU i liknande befattning inom privat eller offentlig sektor. Vidare är det en fördel om du har en erfarenhet av projektledning samt erfarenhet av att hantera överprövningar.
Som senior upphandlare har du en naturlig fallenhet för problemlösning. Du är en relationsbyggare som genom din kommunikation bygger tillit och förtroende. Din förmåga att lyssna in, leda upphandlingsprocessen och fånga in de olika intressenternas behov och förutsättningar är avgörande för att lyckas i uppdraget.
Som person är du nyfiken och driven och van att arbeta självständigt. Du drivs av att utvecklas likväl som du bidrar till dina kollegors utveckling.
Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt har goda generella IT-kunskaper. God erfarenhet av MS Office, framförallt Excel ses som en förutsättning för tjänsten.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och eftersträvar jämställdhet och mångfald.
Låter detta som en spännande roll för dig? Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
NÄR KAN DU BÖRJA JOBBA?
Vi ser gärna att du börjar snarast, eller enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval och går igenom ansökningarna under tiden annonsen ligger ute.
HUR SÖKER DU JOBBET
Ansökan med personligt brev och meritförteckning (CV) vill vi ha senast måndagen den 3 maj 2021. Skicka din ansökan med e-post till jan.stormstege@skaneskommuner.se. Märk ansökan ”Senior upphandlare”. Sänd helst inte med bilagor (betyg m.m.) i detta skede. Dessa handlingar kan vi komma att begära in vid ett senare tillfälle.
UPPLYSNINGAR OM TJÄNSTEN
Upphandlare, Jan Stormstege, 0728 – 85 47 28, jan.stormstege@skaneskommuner.se
Fackliga representanter
Akademikerföreningen, Sandra Vighagen, 0728 – 85 48 57, sandra.vighagen@skaneskommuner.se Vision, Mats Renard, 0728 – 85 48 68, mats.renard@skaneskommuner.se