Sollentuna kommun söker Upphandlare

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun och Sollentuna är idag en av de främsta kommunerna i landet avseende skola och näringsliv.

Vårt kommunledningskontor samlar många kompetenser och ska se till att nämnder och styrelser genomför de beslut som kommunfullmäktige fattat liksom att stödja och hjälpa övriga kontor i deras arbete.

Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Vi leds av vår inköpschef och består i övrigt av kompetenta och trevliga kollegor; 4 upphandlare, 2 entreprenadupphandlare, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller, avtalscontroller, upphandlingsstrateg samt inköpscontroller. Organisatoriskt ingår vi i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret.

Vi söker nu en driven, affärsmässig upphandlare för ett kommunövergripande uppdrag.

Arbetsuppgifter

På inköpsenheten arbetar vi med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och på uppdrag med objektsupphandlingar av skiftande slag. Arbetet utförs med interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen.

Huvudansvar i tjänsten:

  • Planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom olika varu- tjänsteområden/kategorier.
  • Upphandling av ramavtal och som upphandlingsspecialist driva olika upphandlingsprojekt i samarbete med kommunens övriga verksamheter.
  • Ge råd och stöd i upphandlings-, avrops och avtalsfrågor.

Inköpsenheten står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet. Vi jobbar aktivt med ständiga förbättringar och har nyligen kartlagt inköpsprocessen för att tydliggöra roller och ansvar både inom enheten och gentemot våra beställare. Nu återstår det att vi tillsammans fortsätter utveckla kommunens arbete kring inköp och här blir ditt bidrag viktigt.

Kvalfikationer

Vi söker dig som är högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik, strategiskt inköp alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. För tjänsten behöver du ha erfarenhet av arbete med kommunal offentlig upphandling samt god svenska i tal och skrift. Det är önskvärt att du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation och fungerat som projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv. Erfarenhet av IT-upphandlingar är ett mervärde. Vi ser gärna att du har arbetat i upphandlingssystemet Kommers.

Denna tjänst innebär samarbete med många olika grupperingar både intern och externt vilket innebär att du behöver ha god kommunikativ förmåga och hög servicekänsla. Vidare tror vi att du har hög integritet, förmåga att arbeta självständigt och tänker kreativt.

Vi erbjuder

Som upphandlare har du en viktig roll när Inköpsenheten utvecklas. För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.

Övrigt

Intervjuerna kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning.

Välkommen med din ansökan!

 

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Löneform: Månadslön
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: Enligt överenskommelse


Sista ansökningsdatum: 2021-03-14

Referensnummer: 2021/53

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *