Snabbfakta om arbetsgivaren
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har verksamhet i Gävle och Stockholm.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom avtalsrätt. Du kommer att arbeta med framtagande av avtal, hantering av avtalstvister och andra frågor kopplade till löpande avtalsförvaltning. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i informationssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Mot bakgrund av myndighetens internstatliga uppdrag är avtalsrelationerna och rättsfrågorna ofta utmanande och komplexa, samt ställer stora krav på analysförmåga och förståelse för verksamheten. Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för myndighetens leverantörsrelationer och det är meriterande om du har erfarenhet av IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller offentlig upphandling.
Du kommer även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut, upphandlingar och interna styrdokument, men även löpande juridisk rådgivning, att hålla utbildningar inom myndigheten, samt att delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Framträdande rättsområden är t.ex. offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, säkerhetsjuridik samt arbetsrätt. Du kommer att ha många kontakter med övriga delar av myndigheten och kontakter med leverantörer och andra myndigheter är också vanliga. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Juridisk examen
• Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom avtalsrätt vid t.ex. myndighet, bolag, eller advokatbyrå
• Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen
Vidare ska du ha följande förmågor:
• God analytisk förmåga
• Lösningsinriktad och bidrar med nya lösningar
• Konsultativt förhållningssätt
• Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift
• Hög integritet
• Självständigt driver, planerar och strukturerar utförandet av arbetsuppgifterna
Vidare är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller offentlig upphandling
• Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete
Övrigt
Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse.
Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse.
Tjänsten innebär en del resande.
Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast 5 april 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 14-15.
Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.