Stockholm Stad söker drivna upphandlare till Socialförvaltningen

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Din nya arbetsplats

På enheten Upphandling och föreningsstöd, som ligger under administrativa avdelningen, arbetar tio medarbetare. Enheten ansvarar för rådgivning och genomförande av upphandlingar på uppdrag av egna driftverksamheter, stadsdelsnämnderna och kommunfullmäktige. På enheten utförs även utredningar och uppföljningar av föreningsstöd till ideella föreningar som genom sin verksamhet kompletterar socialnämndens egna insatser. Övriga arbetsuppgifter är juridisk rådgivning kring inköp och upphandlingar, avtalsförvaltning, och idéburet offentligt partnerskap (IOP).

Nu ska vi förstärka och bredda upphandlingsteamet och söker därför två drivna och engagerade upphandlare som vill vidareutvecklas med oss. Tjänsterna har olika inriktningar enligt nedan och när du söker kommer du få välja vilken av inriktningarna du är mest intresserad av.

Tjänsterna är tillsvidareanställningar med start enligt överenskommelse.

Din roll som upphandlare

Den ena tjänsten har en inriktning mot inköp. Du kommer arbeta strategiskt och övergripande med förvaltningens inköp och ha god översyn av förvaltningens behov av varor och tjänster. Utifrån detta ger du förslag på vidareutveckling av upphandlingsarbetet.

En stor del av tiden kommer du arbeta operativt och ge råd och stöd till förvaltningens verksamheter vid inköp samt genomföra och stötta vid direktupphandlingar, avrop och förnyad konkurrensutsättning. Du kommer även ansvara för och genomföra informationsinsatser och utbildningar inom området till förvaltningens verksamheter.

Utöver arbetsuppgifterna ovan genomför och deltar du vid behov i enhetens övriga upphandlingsarbete.

Den andra tjänsten har ett större fokus på genomförande av upphandlingar enligt LOU. Du har en nyckelroll i upphandlingarna och arbetar med förvaltningens övergripande upphandlingsarbete. Du ansvarar för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom framförallt tjänsteupphandlingar. Vid stadsövergripande upphandlingar sker arbetet i nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna. Du ansvarar för att upphandlingarna genomförs i enlighet med lagar, regler och stadens upphandlingspolicy samt på ett affärsmässigt och professionellt sätt.

För båda rollerna ingår att bidra till att utveckla processer, rutiner, mallar och dokument samt delta aktivt i utvecklingen av gemensamma arbetsmetoder. Som sakkunnig ger du råd till förvaltningens chefer och andra i upphandlingsfrågor samt vägleda och sprida kunskap om upphandling och avtalsförvaltning i organisationen.

Arbetet inom enheten präglas av engagemang och en vilja att bidra till det gemensamma åtagandet. Medarbetarna samverkar mycket med varandra, även vid genomförandet av upphandlingar. Varje vecka har enheten arbetsmöten där aktuella ärenden och frågor lyfts för gemensam diskussion och hantering.

Dina kvalifikationer

Du som söker dessa tjänster ska ha:

  • Högskoleutbildning inom exempelvis juridik eller upphandling eller YH-utbildning med relevant inriktning. Alternativt kunskap förvärvad på annat sätt som vi bedömer som likvärdig.
  • Aktuell erfarenhet av upphandlings- och/eller inköpsarbete.
  • God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i svenska språket, både i tal och skrift

Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
  • Erfarenhet eller kunskap om socialtjänstlagen, lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade, LOU eller LOV

Vem du är/personliga egenskaper

Som person är du ansvarstagande och driver självständigt dina processer framåt vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är flexibel och kan anpassa ditt arbetssätt till ändrade omständigheter. Du har en positiv inställning till nya idéer och förslag och kommer gärna själv med idéer för att förenkla och förbättra arbetssätt och metoder. Då du kommer att ha dialog och samverkan med både interna och externa partners behöver du vara tillmötesgående och tydlig i din kommunikation. Du har en hög samarbetsförmåga och uppskattar att arbeta tillsammans i grupp.

Vi lägger stort vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Välkommen med din ansökan! Ansök senast den 23 mars 2021.

Vi erbjuder dig

En centralt belägen arbetsplats i Farsta med ett trivsamt kontor och god gemenskap.

Flexibel arbetstid och goda friskvårdsmöjligheter.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder.

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Ort: Farsta

Kontakt
Nozha Amezeane, Rekryteringskonsult , 08-508 11716, nozha.amezeane@stockholm.se
Eva-Lotta Elmér, Enhetschef, eva-lotta.elmer@stockholm.se
Facklig kontakt
Per Broman, Vision, 08-508 255 80
Kristofer Pasquier, Saco, 08-508 250 82


Sista ansökningsdatum: 2021-03-23

Referensnummer: 2021/1092

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *