Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Arbetsförmedlingen, Inköpsavdelningen, Affärsområde IT och Förvaltning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?

Inköpsavdelningen, Affärsområde HR och IT

Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga anskaffningar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där externa kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Inköpsavdelningen består av två Affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av ca 80 medarbetare. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

IT- och Inköpsavdelningen finns på flera orter i Sverige med ett huvudfäste i Stockholm. Vi arbetar tvärfunktionellt med målsättningen att leverera ändamålsenliga varor och tjänster och därigenom ge medarbetarna förutsättningar att lösa myndighetens gemensamma uppdrag.

Vem söker vi

Vi rekryterar nu en strategisk inköpare inom IT till sektionen Inköp HR och IT med placeringsort Solna eller Östersund.

Som strategisk inköpare kommer du att planera, projektera, genomföra upphandlingar primärt inom sektionens IT-kategorier. Du bidrar också i den affärsmässiga uppföljningen samt förvaltningen av avtal.

Som strategisk inköpare medverkar du i kategoriteam för att formulera inköpsstrategier, optimera affärer och möjliggöra nyttorealisering för verksamheten.

Vi söker dig som är:

  • Analytisk: du har förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material
  • Initiativtagande: du navigerar i en målstyrd verksamhet och tar eget ansvar och fokuserar på att finna lösningar
  • Kreativ: du är konstruktiv och har förmåga att finna lösningar
  • Lagspelare: kunna samarbeta prestigelöst med olika personer och grupperingar och lite av en brobyggare.
  • Pedagogisk: att kunna målgruppsanpassa och kommunicera på ett effektivt och engagerande sätt.
  • Flexibel: du har förmåga att ställa om fokus beroende på nya prioriteringar och tänka nytt där det behövs.
  • Affärsmässig och förtroendeingivande: du ser och tänker helhet i vardagen

Grundläggande krav för tjänsten

  • Akademisk examen om minst 120 hp inom juridik, ekonomi, IT eller YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling om minst 400 YH-poäng eller annan utbildning som anses relevant för arbetet. Alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
  • Minst 3 års dokumenterad erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar i enlighet med LOU (Lagen om offentlig upphandling)
  • Mycket god förmåga att i tal och skrift kommunicera på svenska

Övriga meriter för tjänsten

  • Goda generella IT-kunskaper, exempelvis inom utveckling, mjukvara eller hårdvara
  • Erfarenhet av arbete med IT-upphandlingar i enlighet med LOU
  • Erfarenhet av projektledning
  • Erfarenhet av att genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar med säkerhetsskyddsavtal

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

  • Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
  • Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
  • Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Placeringsorten är Östersund eller Solna. Vi erbjuder möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2022-06-02.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss – Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.


Ort: Solna eller Östersund

Referensnummer: Af-2022/0043 6891

Kontakt:
Eric Källström, Sektionschef, 010-4861251
Emilie Hedman, Rekryteringspartner, emilie.hedman@arbetsformedlingen.se

Facklig företrädare
Peter Eriksson, ST, 010-4868441
Helen Haglund, Seko, 010-4865693

Sista ansökningsdag: 2022-06-02

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb