Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en strategisk inköpare till inköpsenheten som utmärker sig genom sina samarbets- samt problemlösande förmågor.
Arbetsplatsbeskrivning
Inköpsenheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten exklusive IT-området på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar myndighetens inköps- och upphandlingsverksamhet baserat på ett kategoristyrt arbetssätt samt även den centrala lagerhanteringen. Polisen anskaffar årligen varor, tjänster och entreprenader för drygt 5 miljarder kronor. Polisens inköpsverksamhet är också under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen.
Inom gruppen lokaler och service ingår köp av byggentreprenader och byggrelaterade tjänster samt tjänster som utförs inom våra lokaler som exempelvis avfallshantering, lokalvård, möbler, växter och belysning m.m. I gruppen arbetar 14 medarbetare med tilldelade kategoriansvar. I rollen som strategisk inköpare kommer ditt kategoriansvar vara byggtjänster och entreprenad och du kommer att rapportera till gruppchef. Arbetet bedrivs tillsammans med verksamheten och övriga i gruppen, med god kvalitet och hög serviceanda. Arbetet utförs i projektform tillsammans med uppdragsgivare, externa konsulter samt i förekommande fall även hyresvärden där du är ansvarig och drivande för genomförandet av inköpsfrågor i projektet. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
Detta säger rekryterande chef Laurence Brännström om varför du ska jobba hos oss ”Hos oss får du möjlighet att vara med på vår utvecklingsresa, jobba med spännande inköpskategorier i en dynamisk miljö. Ditt arbete gör skillnad och bidrar i sin tur till Polisens brottsbekämpande uppdrag”.
Enheten är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning. Vill du veta mer? Läs mer om ekonomiavdelningen här
Arbetsbeskrivning
Som Strategisk inköpare ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar bl.a. att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Du ska driva strategiskt inköpsarbete inom en eller flera kategorier/underkategorier och skapa och vidmakthålla marknadsinformation.
I din roll ska du självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar samt mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling, verkställa framtagna kategoriplaner och upprätta upphandlingsstrategier samt implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin. Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt samarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs i högt tempo med flera uppdrag parallellt.
Du utgår från vårt kontor på Kungsholmen, Stockholm, där du får möjlighet att jobba i en modern miljö och öppet kontorslandskap. Möjlighet till arbete hemifrån finns upp till två dagar i veckan.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- minst 2 års högskoleutbildning eller motsvarande alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning
- utbildning i AMA-strukturen och/eller AB04, ABT06
- genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
- god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
- erfarenhet av fastighetsprojekt (ombyggnation, lokalanpassningar och/ eller nyproduktion) från privat inköpsverksamhet eller från offentlig verksamhet
- erfarenhet av entreprenadupphandlingar
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att strukturera ditt arbetssätt och driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Då projekten du är involverad i sträcker sig över flera år ställer rollen krav på din ihärdighet, att du förblir motiverad och arbetar tills resultat är uppnådda.
I denna roll samverkar du såväl med interna som externa aktörer, varför vi ser att du har en god samarbetasförmåga. Du relaterar till dina samarbetspartners på ett lyhört och smidig sätt samt kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Laurence Brännström på telefon 072-452 22 19
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Linnéa Nilsson på linnea-e.nilsson@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen som nås via Polisens växel 11414
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Funktion: Strategisk inköpare, Ekonomiavdelningen, inköpsenheten, lokaler & service
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast måndagen den 24 januari 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A721.536/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A721.536/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!