Strategisk Inköpare, it-avdelningen

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

IT-avdelning

Som anställd på polisens it-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt förse hela Polismyndigheten och dess drygt 34 000 medarbetare med produkter och tjänster inom it, vilket är till stor nytta för användarna och medborgarna.

I dagsläget består it-avdelningen av cirka 1000 medarbetare som tillsammans sköter inköp, utveckling, drift och underhåll av it-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden.

It-inköp

Sektionen It-inköps uppdrag är att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess i syfte att uppnå bästa totalekonomi för Polismyndigheten samt bidra till att polisens övergripande mål uppfylls på ett rättssäkert sätt.

It-upphandling

Gruppen It-upphandling inom sektionen It-inköp består av strategiska inköpare samt gruppchef. Gruppen ansvarar för polisens samtliga offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar inom it- och telefoniområdet, vilket även inkluderar entreprenader inom it-området.

Arbetsbeskrivning

Har du gått och funderat på hur du kan göra skillnad i människors vardag och attarbeta för Polisen? Vill du arbeta i en organisation där du, oavsett roll, är ständigt aktuell och en del av en viktig samhällsfunktion? Drivs du av att få genomföra stora, komplicerade och spännande upphandlingar inom it-området och leverera något som gör skillnad, på riktigt? För att ge ett smakprov på vad tjänsten kan innebära; de senaste åren har gruppen It-upphandling upphandlat persondokument (Sveriges nya pass) inklusive tillhörande utrustning, operatörstjänster för hela landets polisanställda, radioutrustning, klientutrustning, betallösning, konsultförmedlartjänst, licensförsörjning, audio- och video-utrustning och ett stort antal systemstöd för att nämna några. Vi hoppas att du vill söka tjänsten och ser fram mot att få träffa dig.

Vi söker nu ytterligare strategiska inköpare till vårt drivna team. Hos oss på It-upphandling får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten. Vi söker dig som vill vara med och driva polisens inköp inom it och telefoni framåt och tillsammans med kollegor arbeta med att förbättra och utveckla det it-stöd och -verktyg som våra poliser behöver för att kunna ge ökad säkerhet för våra medborgare.

I din roll som strategisk inköpare ansvarar du för att:

  • Ge löpande rådgivning och stötta i inköpsfrågor.
  • Leda, planera, genomföra och administrera it-upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar från ramavtal i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
  • Representera Polismyndigheten vid samordnade inköp mellan myndigheter.
  • Genomföra omvärldsanalyser genom marknadsdialoger, Request for Information (RFI) och liknande.
  • Delta i behovs- och kravställningsarbetet utifrån ett inköpsperspektiv och genomföra omvärldsanalyser, ta fram upphandlingsstrategier, upphandlingsdokument och tidplaner m.m.
  • Genomföra förhandlingar med leverantörer kopplade till inköp.
  • Följa upp och utvärdera genomförda inköpsuppdrag samt delta och stödja vid implementation av avtal.
  • Identifiera och driva förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet samt bidra i sektionens och gruppens utvecklingsarbete.
  • Vid behov genomföra myndighetsinterna utbildningar i inköpsfrågor.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Akademisk examen inom juridik, ekonomi eller teknik, alternativt YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande längre utbildning om minst två (2) år som Polismyndigheten anser relevant för arbetet med kvalificerade upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar.
  • Flerårig dokumenterad erfarenhet av att självständigt planera, genomföra och utvärdera kvalificerade upphandlingar.
  • Erfarenhet av att upprätta avtal i anslutning till genomförda upphandlingar.
  • Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
  • God förmåga att formulera dig i tal och skrift på engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet av:

  • Att självständigt leda och genomföra kvalificerade upphandlingar för offentlig verksamhet.
  • Upphandlingar inom it-och telekomområdet, från privat eller offentlig sektor.
  • Förhandlingserfarenhet.
  • Entreprenadområdet (ABT) då en del av it-inköpen hanteras som entreprenader.
  • Arbete i en större organisation med >3000 anställda.
  • Upphandlings- och/eller avtalsjuridik.
  • LOU och/eller lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet.
  • Kunskapsöverföring till verksamhet på ett strukturerat sätt.

Personliga egenskaper

Arbetet ställer krav på att du har en god analytisk förmåga samt är noggrann, strukturerad och självgående. Du är initiativrik, prestigelös, resultatinriktad och drivande med hög integritet. Du har god förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor. Att du behärskar ”hantverket” ser vi som en självklarhet.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet och personliga egenskaper då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du tydligt beskriver hur du uppfyller de kvalifikationer som efterfrågas.

Det är krav på svenskt medborgarskap för denna tjänst.

Kontaktpersoner

Jenny Mangelsdorf, T.f. Gruppchef, IT-upphandling

Telefon: 010-563 88 52

E-post: jenny.mangelsdorf@polisen.se

Erika Sandell, HR konsult

Telefon: 010-563 73 65

E-post: erika.sandell@polisen.se

Fackliga företrädare

Andreas Johansson, SACO-S
Telefon: 073-084 13 01

Karna Tillheden, SEKO Polisen
Telefon: 010-561 66 27

Sofia Ask, Polisförbundet
Telefon: 010-563 87 10

Johan Gertz, ST
Telfon: 010-567 70 92

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen.

Arbetstid: Förtroendearbetstid.

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Funktion: Handläggare, IT-avdelningen, IT-kansli, IT-inköp, IT-upphandling.

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 14 februari 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A042.613/2022 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A042.613/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!


Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *