Strategisk inköpare – arbeta med upphandling

Upphandlingssektionen, Juridik- och Affärsenheten, Förvaltningsavdelningen 

Har du goda kunskaper inom LOU? Är du pedagogisk och vill utvecklas inom inköp? Som vår nya medarbetare kan vi erbjuda dig en stimulerande arbetsmiljö tillsammans med andra strategiska inköpare där du utifrån Regeringskansliets behov upphandlar varor/tjänster affärsmässigt, effektivt och i enlighet med gällande rätt.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer att arbeta med strategiskt inköp och vara kategoriansvarig för en inköpskategori. Arbetsuppgifterna innebär att genomföra förstudier, marknads- och behovsanalyser inför upphandling, projektleda och genomföra offentliga upphandlingar och förnyade konkurrensutsättningar med tillämpning av LOU.

Arbetsuppgifterna omfattar också att ge råd och stöd till Regeringskansliets medarbetare i upphandlingsfrågor och svara på frågor som rör avtalsförvaltning. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss.

Juridik- och affärsenheten är en enhet inom Regeringskansliets förvaltningsavdelning där upphandlingssektionen är en av två sektioner. Upphandlingssektionen har ett övergripande ansvar för Regeringskansliets upphandlingsverksamhet, strategiska inköpsarbete, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning bland annat inom IT och telekommunikation, intern service inklusive fastighetsrelaterade varor och tjänster, kompetens och personal, kommunikation och olika typer av utrednings- och andra tjänster till departementen. Upphandlingssektionen består för närvarande av elva medarbetare.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som antingen har en inköpsutbildning från yrkeshögskola eller en akademisk examen inom t.ex. juridik eller ekonomi, alternativt goda kunskaper inom inköp och upphandling förvärvade på annat sätt. Du har minst 3 års arbetslivserfarenhet från upphandlingsarbete, där du projektlett och genomfört upphandlingar enligt LOU. Har du erfarenhet av IT-upphandling och/eller strategiskt inköpsarbete med kategoristyrning eller liknande metod ser vi det som meriterande.

Dina egenskaper
Du har en mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt. Du förstår komplicerad text, är en driven skribent och kan kommunicera upphandlingsfrågor på ett pedagogiskt sätt. Då upphandlingsarbetet i stor utsträckning sker i samverkan med verksamheten är det viktigt att din samarbetsförmåga är mycket god. Vidare är du strukturerad, initiativtagande och drivande. Du har fokus på hur inköp och upphandling kan bidra till verksamhetens mål.

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta upphandlingschef Pernilla Gertéll, på 08-405 22 17. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Mari Hammarbäck Ekroth på 08-405 20 55. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 29 mars.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.


Sista ansökningsdag
29 mars