Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

Om arbetsplatsen

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen placerad i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndighetens strategiska och taktiska inköpare finns vid ekonomienheten, medan operativa inköpare finns placerade inom olika verksamhetsområden.

Arbetsuppgifter

I ditt arbete ingår exempelvis att
– vara kategoriledare för vissa inköpskategorier, uppdraget innebär att koordinera tvärfunktionella kategoriteam och leda implementering av kategoristrategier.
– som projektledare ansvara för planering och genomförande av upphandlingar med skiftande komplexitet inom framförallt tilldelade kategorier i enlighet med myndighetens inköpsprocesser och aktuella kategoristrategier.
– fånga upp inköps- och upphandlingsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten.
– bidra i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp.

Inköpsorganisationen befinner sig i ett genomgripande och långsiktigt utvecklingsarbete där vi har påbörjat införande av kategoristyrning, vilket innebär att du blir delaktig i den pågående förändringen. Vi har inte alla strategier, arbetssätt, rutiner eller dokument på plats än och du förväntas tillsammans med kollegor arbeta fram förslag och bidra till etableringen av dessa.

I rollen som strategisk inköpare och kategoriledare krävs nära samarbete med enhetens inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköpskategorier. Du deltar i utvecklingen av strategier och planer för myndighetens olika inköpskategorier. Den strategiska delen av arbetet innebär att genom det kategoristyrda arbetssättet verka för att alla inköp genomförs som en del av ett långsiktigt tänk för att bidra till myndighetens övergripande mål. Samtidigt projektleder du enskilda upphandlingar inom ramen för de långsiktiga strategierna.

I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.

I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal. Du har ett helhetsperspektiv när det gäller myndighetens inköp.

Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans.

Vi använder oss av systemstödet Mercell Tendsign och har UBW/ERP som affärssystem.

Som arbetsgivare vill Specialpedagogiska skolmyndigheten skapa utrymme för ett flexiblare arbetsliv vilket innebär att vi erbjuder möjligheter till arbete på distans.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har
– en eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för området
– dokumenterad arbetslivserfarenhet av inköp och upphandlingar samt erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling
– erfarenhet av att driva arbete i projektform
– en god kommunikativ förmåga där du uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift

Vi ser gärna att du har ett intresse av it och erfarenhet av upphandlingar inom it-området samt erfarenhet från offentlig verksamhet. Vana från förändringsarbete är en fördel, liksom god it-vana och vana att tolka regelverk och juridiska texter.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strategiskt och affärsmässigt inriktad. För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete. Du har god pedagogisk och kommunikativ förmåga. Du är en drivande och uthållig person med gott omdöme som tycker om att arbeta i team. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du tar ansvar för en större helhet, arbetar självständigt och har hög integritet.

– För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
– Du trivs med att arbeta och att driva ditt arbete självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
– Du är samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande.

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Tillträde april 2023 eller enligt överenskommelse
Tillsvidare.

Övrigt

Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. Provanställning på 6 månader tillämpas.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.


Sista ansökningsdag:
2023-02-02

Kontaktperson:
Ylva Zetterlund
Ekonomichef 010-473 60 17

Fackliga företrädare:
Pia Diephuis Dahne
Saco-S 0104735563 Pia.diephuis-dahne@spsm.se
Gunnel Torége
OFR/S 010-473 51 07 gunnel.torege@spsm.se

Referensnummer:
2 STO-2023/34

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Fler lediga jobb