Svenska kraftnät söker strategiska inköpare med inriktning entreprenadupphandling

Senaste ansökningsdag: 

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsenheten växer och står inför en utvecklingsprocess att optimera inköpsaffären. Inköpsenheten består idag av ca 25 medarbetare och ett antal konsulter, som arbetar med såväl nybyggnation som förvaltning och underhåll av befintliga ledningar och anläggningar.

Vi söker nu två inköpare med erfarenhet och intresse för entreprenadupphandling till våra team inom aktuellt område.

Tjänsterna är en tillsvidareanställning på heltid, placerad på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg.

Om tjänsten

I rollen som inköpare med fokus på entreprenaduppdrag, kommer du att ansvara för hela upphandlingsprocessen. Processen innebär att sätta upp en upphandlingsstrategi, besluta om aktuella affärsmodeller, affärspaketera, ta fram förfrågningsunderlag, utvärdera underlag, ta ansvar i förhandlingar och projektleda processen fram till avtal är på plats. Ledtiderna varierar men är vanligen på mellan 6-9 månader för våra projekt.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Resor kan förekomma men inte på regelbunden basis.

Dina arbetsuppgifter

Rollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare. Som inköpare driver du upphandlingsprocessen i de projekt du ansvarar över. Du arbetar närmast dina projektgrupper, men har även stöd hos dina inköpskollegor. Du förväntas bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig.

Din bakgrund

Vi söker dig med relevant utbildning för tjänsten – Civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt, som vi bedömer likvärdig.

Vidare ser vi att du har:

  • Minst tre års affärserfarenhet från strategiskt inköp, försäljning, produktledning, projektledning eller liknand
  • Flytande svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:

  • Entreprenader och hur man driver entreprenadprojekt och därmed AB, ABT och relevanta avtal.
  • Erfarenhet av samverkansentreprenad
  • LUF/LOU
  • Elbranschen/kraftbranschen och då inom ledningar/stationer från industrier eller entreprenörer

Dina personliga egenskaper

Du är relationsskapande och har hög samarbetsförmåga, rollen innebär en nyckelposition med många kontaktytor internt och externt. Du är lyhörd inför beställaren samt använder din profession genom att hålla samman upphandlingsprocessen. Du lägger vikt vid och har förståelse för regelverk och säkerhetsaspekter som Svenska kraftnät arbetar efter.

Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren. Du kommer i projekten arbeta självständigt och det ligger under ditt ansvar att nå uppsatta mål och leverera till organisationen och de beställare du samarbetar med. Om du har lätt att se till helheten, kommer du vara rätt person på rätt plats i denna roll.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna rekryterande teamledare Karin Edin, karin.edin@svk.se eller Magnus Rubertson, magnus.rubertson@svk.se, alternativt Rekryterare Sara Bäckström, e-post: sara.backstrom@svk.se.

Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 11 januari 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket – vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.


Senaste ansökningsdag

Skapa en jobbevakning och få ett mejl en gång i veckan med alla lediga tjänster!
 

Prenumerera, Karriärbrev
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *