Sollentuna kommun
Vi i Sollentuna kommun har höga ambitioner i våra inköps- och upphandlingsprocesser. Vårt fokus är att göra Sollentuna lite bättre varje dag för våra invånare och för alla våra medarbetare. Vår vision är att bli Sveriges mest attraktiva kommun. Ständiga förbättringar, kartlagda processer med tydliga roller och tydligt ansvar, både inom enheten och för våra beställare, hjälper oss att uppnå den visionen.
Nu söker vi en driven, affärsmässig upphandlare inom vård- och omsorgsområdet till vår inköpsenhet. Du kommer ingå i ett engagerat, socialt och drivet team som arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö.
Inköpsenheten är en kommungemensam resurs med uppgift att svara för kommunens inköps- och upphandlingsprocess samt e-handel. Inköpsenheten ingår organisatoriskt i ekonomiavdelningen, som är en avdelning inom kommunledningskontoret. Enheten består av inköpschef och fjorton kompetenta och trevliga kollegor; upphandlare, entreprenadupphandlare, upphandlingsstrateg, inköpsstrateg, upphandlingsadministratör, e-handelsadministratör, e-handelscontroller samt avtalscontroller.
Arbetsuppgifter
Inköpsenheten arbetar med kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och med objektsupphandlingar av skiftande slag på uppdrag av interna uppdragsgivare inom kommunkoncernen.
Som upphandlare mot vård- och omsorgskontoret ansvarar du för att planera och genomföra upphandlingar av i huvudsak varor, tjänster och driftentreprenader samt att driva olika upphandlingsprojekt i samverkan med vård- och omsorgskontoret i enlighet med kommunens inköpsprocess. Utöver det kommer du även att tillsammans med vård- och omsorgskontoret driva, leda och utveckla kontoret i inköp- och upphandlingsfrågor. Som stöd i detta arbete har Vård- och omsorgsnämnden nyligen antagit en inköpsstrategi. Vidare ansvarar du för att administrera vård- och omsorgskontorets avtalskatalog samt genomföra och samordna upphandlingar i enlighet med valfrihetslagstiftningen (LOV). Du kommer också ge stöd och råd till vård- och omsorgskontoret i upphandlings- och avtalsfrågor.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är högskoleutbildad inom juridik, ekonomi, teknik eller strategiskt inköp alternativt erfarenhet som bedöms likvärdig. Du behöver erfarenhet av praktiskt upphandlingsarbete/inköpsarbete/anbudsarbete, god svenska i tal och skrift liksom goda kunskaper och erfarenhet av Office-paketet.
Meriterande:
- Praktisk erfarenhet av upphandlingsarbete/inköpsarbete/anbudsarbete inom vård- och omsorgsområdet.
- Kunskap och erfarenhet av de regelverk som styr vård- och omsorgsområdet.
- Erfarenhet av att jobba i upphandlingsverktyget Kommers.
- Erfarenhet av att jobba i en politisk styrd organisation.
- Erfarenhet av att arbeta som projektledare utifrån ett upphandlingsperspektiv eller likvärdig erfarenhet
Denna tjänst innebär samarbete med många olika grupperingar både internt och externt vilket innebär att du behöver ha god kommunikativ förmåga samt är lugn, uppmärksam och tillmötesgående. Vidare tror vi att du tar egna initiativ, agerar efter egen övertygelse samt planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt.
Vi erbjuder
Som upphandlare har du en viktig roll när inköpsenheten utvecklas, vi står mitt i ett skede att utveckla det strategiska och långsiktiga perspektivet i vår inköpsverksamhet, vilket ger dig stora möjligheter att påverka. För oss är det viktigt att våra medarbetare har ett hållbart arbetsliv och kan kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi arbetar också för att alla medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sin roll och att kompetenser tas till vara. Vi tillämpar flextid, erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling.
Övrigt
Intervjuerna kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen och vi tillämpar individuell lönesättning. I denna rekrytering görs bakgrundskontroll för slutkandidater.
Välkommen med din ansökan!